Denna regniga helg hölls ett bröllop för hundra personer i ett partytält på min gård. Jag var inte arrangör men upplät stället. Största problemen var med el och jag förvånades över hur fullkomligt ovetande vanligt folk är om el, t ex effektförbrukning och jordfel.

- det är en dålig idé att ansluta tre våffeljärn som drar 1200 watt var till ett uttag som är säkrat för 10 amp och dessutom har andra laster. Lagom till att säkringen löste ut hade jag dragit fram 16 A trefas och en byggcentral.

Cateringpersonal från en restaurang ansluter flera varmhållningsenheter till ett uttag utan att kolla den sammanlagda effekten.

Regn letar sig in i upphängda skarvade kontakter. När ljuset slocknar är det inte säkringen som löst ut utan jordfelsbrytaren. Men folk har inte en susning om vad jordfelsbrytare gör, kallar allt säkringar.

Ljusslingor är populära. Men kontrollboxarna tål inte fukt även om de är falskt märkta med CE och IP 44. Att slingor med seriekopplade LED för nätspänning (peak-to-peak 340 volt) med minimal isolering gör dem farliga.

några timmars praktisk ellära borde ingå i folkbildningen eftersom alla använder el. Tyvärr är nog lärarna lika okunniga som de flesta andra vuxna. Det ingår inte i bildningsidealet (om något sådant fortfarande existerar) att ha ens elementär praktisk kunskap om el. Det borde vara lika viktigt som att lära sig simma.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta och 6 till
  • Laddar…
Skulle man lära ut allt som hamnar inom sunt förnuft så skulle en del få gå i skola hela livet......Just el är väl lite djupare än så men för många så är el nånting lika mysko som att det brummar under huven på bilen. Så jag tror det blir svårt att få nån allmän kunskap på sånt här. Det är därför vi har de skydd vi har så att kreti och pleti skyddas hur dumma de än är.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Intressant fråga.

Vi hade elundervisning på tekniken i högstadiet (ca mitten 90-talet) och fick också tillverka en egen skarvsladd (som kontrollerades med avseende på dragavlastning och att grejerna var korrekt anslutna utan spretande kardeler). Hur mycket mer ellära vi hade minns jag inte men jag har vagt för mig att vi lärde oss att byta diazedsäkring, att alltid jobba spänningslöst mm.

Hur mycket klasskompisarna retinerade av detta är lite oklart, jag själv är nog ett dåligt exempel.

Om skolan ska lära ut allt man "behöver" för livet så blir det som Stefan1972 säger, en del kommer aldrig komma ut. Det blir helt orimligt att lägga allt där. Lite ansvar får man ta som förälder också tycker jag. Det finns dock mycket annat jag skulle kunna tänka mig att stryka från skolans läroplan framför t.ex. praktisk ellära...
 
tommib tommib skrev:
Intressant fråga.

Vi hade elundervisning på tekniken i högstadiet (ca mitten 90-talet) och fick också tillverka en egen skarvsladd (som kontrollerades med avseende på dragavlastning och att grejerna var korrekt anslutna utan spretande kardeler). Hur mycket mer ellära vi hade minns jag inte men jag har vagt för mig att vi lärde oss att byta diazedsäkring, att alltid jobba spänningslöst mm.

Hur mycket klasskompisarna retinerade av detta är lite oklart, jag själv är nog ett dåligt exempel.

Om skolan ska lära ut allt man "behöver" för livet så blir det som Stefan1972 säger, en del kommer aldrig komma ut. Det blir helt orimligt att lägga allt där. Lite ansvar får man ta som förälder också tycker jag. Det finns dock mycket annat jag skulle kunna tänka mig att stryka från skolans läroplan framför t.ex. praktisk ellära...
Samma här, jag gick högstadiet -93 till - 96 och alla fick bygga en skarvsladd på tekniken, tror tom. de betygsattes... Har ett vagt minne av att det var lite ellära ihop med det, byta säkring etc... Nu började min äldsta sjuan, så det ska blir kul att se... De har i alla fall mycket mera matte och teknik på schemat nu....

Edit: den där skarvsladden är helt klart en sån sak jag glömt bort att den fanns... :giggle:
 
Jag har noterat samma sak, finns inget särskilt intresse är "vanligt folk" okunniga i ämnen som el, elsäkerhet, villans värme, teknik i övrigt men även trafikregler osv. Särskilt folk under 30-35 år.
Jag vet inte om det är ett utslag av det alltmer postmodernistiska synsättet där saker och ting grundas på känslor och uppfattningar, snarare än fakta?
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tänker att nyfikenhet ger förutsättningarna för att lära sig, människor som är ointresserade lär sig inte mycket.
Osäker om generation spelar in annat än att skolan skulle blivit sämre då. Jag är nittiotalist, men långt från det normala kanske :p

Vi gjorde en del små kretsar osv på tekniken, plockade isär elektronik och sprängde kondensatorer. Vi hade väl fördel av att gå på en liten skola med en hängiven lärare för oss intresserade.

Men jag har stött på en del inom ingenjörsbranschen som också verkar totalt ointresserade, inte förstår hur deras hus värms upp eller andra basala saker. Här tror man ju ändå nyfikenheten ska finnas.
 
Karlia
Hade också Teknik på högstadiet där en del grunder i ellära var med. Teknisk linje på gymnasiet, där var också en del. Men det var ju ett tag sedan, så länge sedan att teknikläraren tjatade om att även tjejer kunde vara bra på sådant..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.