Har en Electrolux portabel ac som ska klara av större yta än vad lägenheten är. Kör med fönsterkit på balkongen. Öppnar fönstret bredvid balkongdörren för det blir sådant undertryck så fönsterkittet bågnar. Då släpper jag väl in värmen igen? Måste öppna fönstret lite mer än 10cm för att fönsterkittet inte ska bågna. Har kört acn non stop i 48h men upplever inte att temperaturen sjunker i lägenheten varken upplevt eller på termometern. Är det bättre att öppna fönstret i sovrummet? Är ju primärt där jag vill sänka temperaturen. Har 2st utsug i lägenheten plus köksfläkten. Ac:n kyler bra kan tilläggas så inget fel på den
 
Ja, det suger in värme igen. Blir lite moment 22 men den typen av ac. Det finns en anledning till att ”riktiga” ac har ett tvådelat system.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Fairlane
Man ska ta uppgifter om hur stor yta (eller är det volym) som de där klarar att sänka temperaturer i, men temperaturen ska gå ner märkbart. De är inte lika effektiva som en luftluftpump till exempel, men ett sovrum på cirka 10 kvm sänkte jag från 27 till 17 grader på några timmar.

Du har väl slang och släpper ut varmluften ordentligt?

Edit: korrigerade rummets storlek från 20 till 10 kvm.
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Man ska ta uppgifter om hur stor yta (eller är det volym) som de där klarar att sänka temperaturer i, men temperaturen ska gå ner märkbart. De är inte lika effektiva som en luftluftpump till exempel, men ett sovrum på cirka 20 kvm sänkte jag från 27 till 17 grader på några timmar.

Du har väl slang och släpper ut varmluften ordentligt?
Ventilationsslang ansluten till en vit strukturerad vägg i ett hemrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yes den delen verkar lira på bra. Men alla utsug som jag har verkar göra att jag måste öppna ett fönster rätt så mycket. Har inte koll på den spec du nämner men den ska klara typ 10-20kvm mer än vad min lägenhet är på
 
Fairlane
Räkna med att de max klarar hälften av vad de påstås klara av. Vad är det för AC du köpt och vilket yta tänker du kyla?
 
Electrolux exp26u538cw. Ca 40kvm lgh. Vad händer om jag täpper till utsugen?
 
Fairlane
40 kvm borde den kunna kyla märkbart. Kanske har du för stort undertryck i lägenheten.
 
Fairlane Fairlane skrev:
40 kvm borde den kunna kyla märkbart. Kanske har du för stort undertryck i lägenheten.
Ja nåt skumt är det. Skruvade in ett utsug och täckte för det andra. Spiskåpan blir svårare. Har dock grymt undertryck vid fönsterkittet om jag stänger fönstret mer än 10cm
 
Fairlane
Jag har aldrig sett sådant undertryck så det kan nog vara problemet. Jag hade aldrig något liknande när jag använde portabel AC.

Mamma har en portabel AC också och den sänker utan problem temperaturen i ett sovrum. Vad händer om du testar att sätta ACn i sovrummet och stänga dörren? Kyler den sovrummet då?
 
  • Gilla
stiga_villa
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har aldrig sett sådant undertryck så det kan nog vara problemet. Jag hade aldrig något liknande när jag använde portabel AC.

Mamma har en portabel AC också och den sänker utan problem temperaturen i ett sovrum. Vad händer om du testar att sätta ACn i sovrummet och stänga dörren? Kyler den sovrummet då?
Har inte testat lite möbleringssvårigheter litet sovrum 180 säng vid fönstret men man skulle ju testa det med
 
Termometer visar inomhus- och utomhustemperatur med värdena 25.0°C och 24.7°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det här är lite vek sänkning efter 24h körning eller?
 
Fairlane
Ja det ser dåligt ut, men då vet jag ju inte förutsättningarna i övrigt. Söderläge med stora fönster sabbar en hel del.

Jag hade min i sovrummet, cirka 10 kvm. Kunde vara 26-27 grader i rummet när jag slog på den. Två timmar senare var det 17-18. Jag körde aldrig någonsin 24 timmar i sträck.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det ser dåligt ut, men då vet jag ju inte förutsättningarna i övrigt. Söderläge med stora fönster sabbar en hel del.

Jag hade min i sovrummet, cirka 10 kvm. Kunde vara 26-27 grader i rummet när jag slog på den. Två timmar senare var det 17-18. Jag körde aldrig någonsin 24 timmar i sträck.
Ok jag har söderläge. Har solsegel över balkongen för det blir så j-vla varmt.
 
tommib
En sådan portabel AC kommer alltid att skapa ett undertryck eftersom den är beroende av ett luftflöde för att dumpa värmen. All luft som blåser igenom den måste hämtas någonstans och det är utomhus, oftast genom samma öppning som man har för utblåset. Nu har du ett fönsterkit så då ser du effekten tydligt, ACn måste dra luft genom alla springor den kan. Du kan inte täppa till luften utifrån, då får ACn inget att jobba med och den kommer överhetta.

Utöver detta måste du ta i beaktande att utblåsslangen kommer agera som en radiator i rummet. Den bör hållas så kort och rak som möjligt ut genom fönstret. Jag har vid något tillfälle slagit in vår i en frottehandduk för att minska värmestrålningen ut i rummet.

Du kan googla på dual hose AC conversion eller liknande så kommer du hitta bilder och filmer där folk gjort om sin AC till en med två slangar. Detta förbättrar avsevärt effektiviteten.

Det är för mig lite märkligt att tillverkarna inte erbjuder detta i en produkt eftersom det blir mycket bättre. Visst, det är bättre med fast installerad värmepump där man utnyttjar fasövergångarna i köldmediet men alla har inte möjlighet till det och då skulle en dual hose portabel AC (eller ännu hellre en variant med koaxialslang) vara perfekt. Näst bäst vore att ha en split AC som jobbar med vatten så att man enkelt kan installera den själv men då tappar man vinsten med fasövergången.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En sådan portabel AC kommer alltid att skapa ett undertryck eftersom den är beroende av ett luftflöde för att dumpa värmen. All luft som blåser igenom den måste hämtas någonstans och det är utomhus, oftast genom samma öppning som man har för utblåset. Nu har du ett fönsterkit så då ser du effekten tydligt, ACn måste dra luft genom alla springor den kan. Du kan inte täppa till luften utifrån, då får ACn inget att jobba med och den kommer överhetta.

Utöver detta måste du ta i beaktande att utblåsslangen kommer agera som en radiator i rummet. Den bör hållas så kort och rak som möjligt ut genom fönstret. Jag har vid något tillfälle slagit in vår i en frottehandduk för att minska värmestrålningen ut i rummet.

Du kan googla på dual hose AC conversion eller liknande så kommer du hitta bilder och filmer där folk gjort om sin AC till en med två slangar. Detta förbättrar avsevärt effektiviteten.

Det är för mig lite märkligt att tillverkarna inte erbjuder detta i en produkt eftersom det blir mycket bättre. Visst, det är bättre med fast installerad värmepump där man utnyttjar fasövergångarna i köldmediet men alla har inte möjlighet till det och då skulle en dual hose portabel AC (eller ännu hellre en variant med koaxialslang) vara perfekt. Näst bäst vore att ha en split AC som jobbar med vatten så att man enkelt kan installera den själv men då tappar man vinsten med fasövergången.
Tack för input hade en mindre portabel ac som jag tänkte köra 2 slangar på med tilluft då den inte räckte till men jag införskaffade en större ac istället med tron om att det skulle bli bättre. Den jag har nu funkade bra i ett hus utan tilluftsslang men huset den stod i kanske hade bättre förutsättningar än min lägenhet för att inte skaffa undertryck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.