Hej!
Har ett garage byggt bredvid huset, ovanför har vi en altan som vilar på betongtaket.
Det har legat så i 17 år, nu tänkte jag lägga om trallen och undrar om det är smart att lägga tjärpapp under för att inte vattnet ska ligga kvar och suga in i betongen. Tänkte lägga nåt liknande detta : https://www.hornbach.se/p/underlagspapp-mataki-yam-2000-3-0-7x15m/5108186/

Har lite fukt igenom trängning i bortre hörnet av garaget där färgen släppt ca 30 cm i ytterhörn.
Så tänkte kanske att detta kommer hjälpa.
Lutningen ut från huset är ca 6 cm på 3.3 m.
 
  • En träaltan med mörkgrå rottingmöbler och vita dynor, omgiven av ett staket, vid soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med vävd utemöbel, dynor och trästaket, dagtid, soligt, utomhus, ingen närvarande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det lutar alldeles för lite för att YAM ska bli tätt av sig självt i skarvarna och jag tror risken är att det blir värre. Jag tycker nog du antingen ska göra en seriös ansträngning och göra det 100% tätt eller inget alls (eventuellt bara täta sprickor).

Är det hyffsat slätt och fint har jag läst att skarvfri epdm-duk används med framgång och det tror jag på, jag skulle använda svetsad papp men det är inte alls lika DIY-vänligt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det lutar alldeles för lite för att YAM ska bli tätt av sig självt i skarvarna och jag tror risken är att det blir värre. Jag tycker nog du antingen ska göra en seriös ansträngning och göra det 100% tätt eller inget alls (eventuellt bara täta sprickor).

Är det hyffsat slätt och fint har jag läst att skarvfri epdm-duk används med framgång och det tror jag på, jag skulle använda svetsad papp men det är inte alls lika DIY-vänligt.

Kanske måla med asfallt eller tjära är bättre då!
 
L lasseboy skrev:
Kanske måla med asfallt eller tjära är bättre då!
Du får spänna upp takvävsplast mellan reglarna, med luftspalt mellan ditt golv och garagetaket. Slå på en liten fyrkantprofil på varje regel och fäst plasten i den se till så plasten är spänd mellan reglarna, och såklart lite lutning så fukten rinner av. Jag har det så i mitt uterum inder vår altan och det fungerar helt perfekt, Trots 25år utan underhåll.
 
B beaver3 skrev:
Du får spänna upp takvävsplast mellan reglarna, med luftspalt mellan ditt golv och garagetaket. Slå på en liten fyrkantprofil på varje regel och fäst plasten i den se till så plasten är spänd mellan reglarna, och såklart lite lutning så fukten rinner av. Jag har det så i mitt uterum inder vår altan och det fungerar helt perfekt, Trots 25år utan underhåll.
Har inte den marginalen, trallen ligger på 28 mm trall som det är skruvat på, om jag skulle höja till 45 mm så måste andra delen oxå byggas om då den nu är i liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.