Dax att sätta igen taket tror jag, har tidigare haft besök av skator mm och satt bärnät!!! för att hålla dem borta. Lite opraktisk om man har grejer på loftet. Vad är bäst? Billigast? Funkar t.ex OSB? (med extra regling förstås)

Kjell G
 
Skulle nog hellre sätta typ 22X95 plus insektsnät
 
Du vill göra ett innertak alltså? Då borde OSB funka även om det inte är det snyggaste lösningen kanske.
 
mats_o skrev:
Skulle nog hellre sätta typ 22X95 plus insektsnät
Har sett den varianten hos grannen som har delat garage/carport. Jag har enbart carport o ett insektsnät tror jag inte ger nåt? Då måste jag nog sätta det i ytterkanterna också. Annars gillade jag idén, men tänkte inte måla iaf inte i nuläget.

eriobe: kan ju ligga i betraktarens ögon, har OSB obehandlat i förrådet o tycker det är helt ok. funderade mest på om det gick att belasta osb uppifrån, att man inte behöver vara rädd för att trampa bredvid takstolarna.

Kjell G
 
Aha, du tänker alltså använda det som golv också. Det förstod jag aldrig. Hur långt har du mellan reglarna då
 
Om du skruvar OSB under takstolarna kan du inte belasta skivorna ovanifrån!
 
injonil skrev:
Om du skruvar OSB under takstolarna kan du inte belasta skivorna ovanifrån!
Jag har 1,2m mellan takstolarna. Sätter en regel mellan varje takstol 60c/c. Skivorna ska inte belastas med grejer, tänkte mest på risken att trampa igenom OM man råkade ta ett snedsteg och hamna "mellan stolarna" s.a.s.

Kjell G
 
Mmm, men det håller inte för det!
 
OK, tack. Får fundera vidare vad jag egentligen ska använda det till, och hur jag går vidare.
Om jag lägger ett golv så är väl 22mm spån alt råspont tillräckligt för 1,2m c/c? Ska jag då ha nåt i bjälklage? Det kommer inte att bli uppvärmt, och carporten ska vara som den är (fast man ska aldrig säga aldrig).

Med ev golv är det en hake: ovanpå bjälkarna är ett kryss utlagt som stag eftersom carporten utgör ett vindfång från två håll. Det ansågs inte tillräckligt styvt när inget väggmaterial stabiliserade det hele. Men med golv o glespanel borde det väl gå att ta bort detta stag?
Kjell G
 
Då var råsponten utlagd, kryssen bortsågade. Dags för undersidan. Undrar vilket som är bäst, nödvändigt, billigast mm.
1. Skivmaterial? Antar att gips inte fungerar så bra?
2. Glespanel?
3. Är insektsnät ett måste vid glespanel?
4. Målat eller inte? (Antar att det är en smaksak)

Kjell G
 
jag skulle ju definitvt köra glespanel plus isnektsnät men det är som sagt min smak det.
Nät är inte ett måste men du kan nog räkna med att ha skapat ett paradis för getingar osv utan.
 
Ok, suck, nya utgifter. Tänkte starkt ett tag på att häfta upp vindpapp o sedan gles men inser att det inte ser bra ut + att det lätt går sönder?

Nätet kommer att kosta ca 1300:- (Byggmax 0,5*25 = 339 kr)

Frågan är hur man fäster det på bästa sätt så att det verkligen blir tätt? Det finns också en del kvisthål i råsponten, men de går nog att täta underifrån

Hur brett mellan glesen?

Många frågor, tacksam för alla svar

Kjell G
 
Kolla om inte biltema har billigare.
Delningen är ju som smaken lite variabel men 2-3 cm passar min personliga smak i alla fall.
 
Bra tips, kollar det. Avståndet är ung. som du anger 25mm.

Kjell G
 
Jag häftade vindpapp och sedan 22x95 råplan. Vitmålat och ca 7-8 mm springa mellan.
Är riktigt nöjd med utseendet! Dessutom enkelt att smälla på gips när carporten ska bli garage om några år... =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.