Häromdagen damp det ner ett brev från Plan- och byggkontoret. Det var en påminnelse om slutanmälan för vår tillbyggnad. Ååååå vad jobbigt det kändes. Det är som ett oöverstigligt berg av okända dokument man ska pressa fram till den 30 april.

Du kan läsa blogginlägget här: Underskatta inte byråkratin vid bygget
 
Mikael_L
Kommunerna har för mycket makt över oss medborgare. :mad:
När det borde vara tvärtom.

Jag tror jag ska bli en motborgare istället. :|
 
Har jag också funderat på. Undrar bara hur man gör det på ett smidigt sätt :rolleyes:
 
Sånt här är fantastiskt.
Jag skulle kunna skriva en hel artikel om den byrokrati och cirkus som rådde kring vår bygglovsansökan, komunen försökte i det sista motarbeta oss men som tur var så var politikerna i byggnadsnämnden lite mer resonabla så de valde att köra över tjänstemännens yrkande på avslag. Nu återstår vara tekniskt samråd, men jag tar inte ut någon seger i förskott.
Jag blir arg bara jag tänker på allt tjafs under de senaste 6 månaderna.

Så, det jag vill säja är att jag vet hur det är och att jag sympatiserar med dig.
 
Jag undrar vad det kostar samhället att kommunerna är så ineffektiva. Fick just en idé, vad sägs om att avskaffa hela bygglovskontoret och införa ett datasystem istället. Man skickar in sin ritning, den godkänns av ett program (som dessutom lyckas hålla reda på min ritning hela bygget) sedan skickar man in en bild när det är klart som programmet känner av om det överensstämmer med ritningen.
 
Tips, du behöver inte anlita kommunen för att göra en lägeskontroll, det går bra att vända sig till nästan vilken mätfirma som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.