Vad tror ni det kostar att lämna bort bänkskivan och hon till någon som fixar det? Sedan behövs det oxå göras hål för blandaren i hon.. Bänkskivan är en vanlig laminatskiva med standard tjocklek..
 
Köpte precis bänkskivor med underlimmad ho på IKEA. Skillnaden i pris mellan underlimmad eller icke var ca 2 000 kr. Dom tar alltså hyfsat betalt på IKEA för den saken.

Kanske inte riktigt svaret på din fråga, men kan möjligtvis ses som ett riktpris.
 
Hål för blandaren gör väl rörmokaren?

LG Collection tog 2800 för att underlimma hon på fabrik har jag för mig.
 
Det blir väl även ett annat löpmeterpris om man köper bänkskiva med underlimmad ho?
Jag tycker inte att 2000kr extra för underlimmat är speciellt dyrt med tanke på att skivan är specialbeställd.

Att ta hål för blandaren gör man ju själv, verktyg för detta finns bl.a hos IKEA och Biltema.
 
Ok ok.. Vi beställde köket från IKEA, men har kommit på i efterhand att vi nog vill ha hon underlimmad.. Men sedan tänkte vi att den idén kanske inte är så bra ändå?!? Har läst några trådar här på forumet om fuktskadade laminatbänkskivor från underlimmade hoar.. Har de haft otur eller är det ett återkommande problem?? Vad tror ni?
 
Jag har själv nyligen köpt en bänkskiva med underlimmad ho från IKEA och enligt IKEA själva så ska skarven vara 100% vattentät...vilket jag hoppas stämmer...

Saxat från IKEA's pdf om bänskiva Personlig:
"Du kan även beställa tillsågning av den måttbeställda bänkskivan PERSONLIG med diskbänk. Du får din bänkskiva med diskbänk levererad hem till dig. Diskbänken monteras då plant underlimmad, vilket gör skarven 100% vattentät. Det blir också lättare att hålla rent kring diskbänken."
 
Menar dom verkligen underlimmad då? Jag är lite osäker på om alla menar samma sak med underlimmad. Det kan inte vara så att det förväxlas med planlimmad, dvs då enbart laminatkanten går över hon?
 
Nu vet inte jag om du svarade på mitt eller "sobel_12"'s inlägg, men planlimmad kallas det tydligen bara när man snackar om stenskivor enligt http://www.smarthem.se/kok/allt-for-kok.php

Jag beställde en laminatbänkskiva med underlimmad ho, och då är det endast laminatet som ligger ovanpå hon.

"När du ska köpa en infälld diskbänk måste du välja mellan inbyggd (infälld), underlimmad eller planlimmad.
  • Till laminatskiva eller massiv träbänkskiva väljer du en inbyggd (infälld) eller underlimmad diskho.
  • Till stenskivor kan du välja mellan inbyggd (infälld) eller planlimmad diskho.
  • En inbyggd (infälld) sänks på plats ovanifrån och spänns fast med beslag under skivan.
  • Underlimmad diskho ligger strax under eller i samma höjd som bänkskivan och är lätt att torka av hålla ren.
  • En planlimmad diskho ligger plant med stenskivan."
 
sobel_12 skrev:
Ok ok.. Vi beställde köket från IKEA, men har kommit på i efterhand att vi nog vill ha hon underlimmad.. Men sedan tänkte vi att den idén kanske inte är så bra ändå?!? Har läst några trådar här på forumet om fuktskadade laminatbänkskivor från underlimmade hoar.. Har de haft otur eller är det ett återkommande problem?? Vad tror ni?
Av alla underlimmade jag sålt har det varit fel på 1st och då var det limningen av kantlisten som var fel, alltså inte limningen av hon. Kunden fick skivan utbytt och blev ersatt för alla extrakostnader.

När man underlimmar i laminat så ser det ut på detta sätt i genomskärning uppifrån och ner: Laminat, lim, vask. Kanten som limmas är ca 2cm bred och det överlimmas på så sätt att urtaget för vasken är mindre än vad den är när allt är slipat och klart. Sedan limmas vasken så att lim tränger ut på insidan (den sida du ser uppifrån). Sedan slipas överflödigt lim och den överskjutande laminatkanten bort. Du får alltså en helt tät limning som dessutom är ca 2cm bred. Det skall jäkligt mkt till om vattnet skall ta sig till spånet vid underlimning för då måste limningen ha blivit helt galen.

Edit: Jag har ingen aning om IKEA gör på detta sätt men Myresjökök, Marbodal och HTH gör på detta sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.