Hej!

Lossade på taklisten mot yttervägg - ovanför balkongfönstret alltså, och ser det här innanför. Vad sjutton är det för något, hittar inget nånstans om svarta trådar och isolering...? Huset är byggt tidigt 60-tal.
 
  • Gamla isoleringsmaterial och svarta trådar upptäckta bakom lossad taklist i hus från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en vägg visande gammal isolering och svarta trådar som syns efter att taklisten tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lin?
 
Tjärat lindrev?
 
K
Måste vara någon form av lindrev. Luktar det starkt?
 
Det ser syntetiskt och torrt (alltså inte tjärigt) ut - mest som sytråd, nästan. Luktar ingenting vad jag har noterat.

Träull såg ju inte helt otänkligt t faktiskt - ser ut att ha samma "lyster".

Egentligen är jag mest asbesthypokondrisk såhär under första renoveringsjobbet och vill väl veta om jag öppnat upp för något sådant - det kommer stå öppet såhär någon vecka till misstänker jag, innan jag skaffat ny taklist att sätta för. Bortsett från att dra ut de långa spikarna som listen satt fast med har jag inte rört något, så jag hoppas väl att jag inte stört vad som än är där inne märkvärt. Den där svarta kanten som sticker upp, är det något att titta närmare på?
 
Testa och elda lite på stråna, briiner/smälter det: Inte asbest
Glöder det bara lite smått? Kanske asbest
Jag tror nog att det är något organiskt, 99% säker.

Asbest (Tänk på att om ditt hus är efter -82 så finns inte asbest i ditt hus):
•Gasbindan vindat runt om rörisolering
•Plastmattor
•Mattlim (Svart, svårt att få bort)
•Kakelfix + fog
•Eternit (fönsterbrädor, fyrkantiga ventilationsrör, tak, innertak och väggar i t.ex. pannrum)
Man kan igenkänna eternit med att där kanske sticker ut vita fibrer lite här och där.
•Fönsterkitt
•Bakelit (inte supervanligt, men förekom)
Tygsladdar (gråvitt lindat runt om)

PCB (Giftigt, läs om det här): https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Manniska/Miljogifter/Organiska-miljogifter/PCB/
Du ska heller inte hålla på med gamla träslipers då det innehåller kreosot.

Ps. Oroa dig inte nu om för myclet om gifter och så, om du är osäker kan du antingen lägga upp bild på misstänkt material här på byggahus eller göra det bästa: Skicka på analys.
 
Sådär, fick tag på ytterligare bostadsrättsföreningssvar - ingen asbest ovanför fönstret! Då kan man sova lugnt igen!

Tack alla som hjälpt att identifiera!
 
Det var bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.