Ska inom kort lägga underlagspapp på ett verandatak med råspont som sedan ska bandtäckas. Det är ett halvt valmat tak. Jag är osäker på jag gör vid de diagonala åsarna. Ska jag avsluta pappen strax innan brytet från två håll och sen lägga en våd över längs åsen? Tar gärna emot synpunkter!

Konstruktionen framgår av bilden nedan som visar åsarna.

Datorskärm visar CAD-modell av takstolar för halvt valmat verandatak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Bernieberg
 

Bästa svaret

Det går bra att göra som du tänkt, alternativt sluta vid snednocken från ena hållet och sen gå över från andra.
Viktigt att det inte blir knöligt då blir plåtslagaren missnöjd.
 
Vad bra! Minst risk för knöl borde det väl bli att avsluta våderna från båda håll typ 10 mm från nocken? Så blir det som mest två lager.
 
Svårt att undvika att det blir 3 lager, i skarven men med underlagsduk bygger det inte så mycket.
 
Ja nånstans blir det nog det ändå, om inte annat vid uppviket mot fasaden. Men längs nocken blir det nog ganska prydligt och bara två lager om man gör som ovan.

Tack för input!
 
Om du avslutar våderna 10mm från nocken och sedan lägger en våd längs för att täcka nocken så blir det väl tre lager vid varje ställe som täckvåden passerar det vanlig överlappet.
 
Ja såklart, den skarven räknade jag inte med. Men då slipper man fyra lager i alla fall :).
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.