Hej!

Vi håller på att bygga en friggebod. Min bror ville hjälpa till och spika fast underlagspappet, dubbelspikat (vi ska på med takpannor sen). Idag regnade det och jag gick för nyfikenhetens skull ut och tittade inne om det läckte igenom, och till min fasa så gjorde det det. Det jag såg var 7-8 små pölar på golvet, som droppade ner från råsponten, nån droppade från en spik som var spikad rakt genom råsponten och stack ut nån cm.

Gick upp på taket och kollade. Såg många spikskallar som var snett ispikade, och även på trekantslisten vad som såg ut som hammarmärken som hade slagit små skrevor i pappen. Tydligen kräver spikningen en noggrannhet som bror min saknade...

Hur åtgärdar jag detta? Har ingen lust att riva upp hela alltet. Gissar det finns något kitt eller tätningsmassa jag kan köpa och gå över alla spikskallar med, för säkerhets skull. Friggeboden är på 10 m2 så det är inget omöjligt jobb.

Tack på förhand
S
 
För det första så förespråkar (de flesta papp leverantörer) dold spinning, alltså spika pappen i klistret sedan klistra fast nästa remsa.

I ditt fall när skadan är skedd är det alt 1 byta ut det. Eller alt 2 kallasfalt (asfaltsklister). Den stelnar på några dagar du slipper ha kladd över hela huset :)

Edit, kärt barn har många namn, såhär heter den på byggmax
http://www.byggmax.se/tak/takpapp/asfaltkitt-p17370
 
Redigerat:
Ja, när man är klar ska man ju inte se nån spik alls så det är inte så konstigt att det läcker.
Vad har ni haft för längd på dom ni använt? Om den sticker ner nån cm känns det som alldeles för långa.
Jag hade gjort om och gjort rätt, det är ju så få m2 det handlar om.
 
B
Kostnaden för nytt material är väl inte så stor och du har väl en bror att ta hjälp av... ;)

Om du ska laga och riskera läckage beror lite på vad du förvarar där.
 
Korvgubbe
Ytterligare en fördel med att göra om, göra rätt är att varje gång din bror är på besök kan du sucka lite och säga "Minns du när jag fick göra om hela taket där för att det läckte när det var nytt?" (y)
 
Hej!

Kollade lite på instruktionerna för denna underlagspapp http://www.byggmax.se/tak/takpapp/und.-papp-122-yam200-p17113 (trebolit)

På punkt 3 står det "spikning genom båda lagren", och där har han gjort exakt som står, dock har inte alla spikar blivit raka och då kanske skapat en liten springa där vatten sipprat igenom.

Jag var uppe i eftermiddags och tätade de värsta spikarna med asfaltklister. Tre revor tätade jag genom att sätta över en "lapp" av underlagspapp som hade rikligt med asfaltklister på sig, som jag sedan pressade med en platt sten.

Har ösregnat hela kvällen, och innertaket är snustorrt, tydligen räckte det med dessa åtgärder.

Min tanke (om man inte väljer att göra om) är att vänta med att lägga takpannor till våren, då har vi en hel vinter på oss att se om taket är verkligen tätt. HAr dessutom i så fall tänkt köpa in lite mer asfaltklister och gå över taket en gång till.

Har läst att det inte ska synas några spikar, men då undrar jag ju varför man då skriver att man ska spika igenom i instruktionerna....? Vi försöker alltid följa dem till punkt och pricka, och dessa instruktioner var ju jättetydligt skrivna, för att täcka alla möjliga scenarios...

/S
 
En rulle (14,28m2) av den papp du länkade till kostar under 100:-. Är det inte värt det att lägga en ny papp över den du redan monterat?

Och ang, monteringsanvisningen, vet att vissa fortfarande förespråkar att det ska spikas genom bägge lagren. Varför vet jag inte men det är som gjort för problem.

Låt inte pappen ligga "öppen" för väder och vind längre än 3 månader, så glöm det där med att låta det ligga till våren :)
 
Goteborg skrev:
En rulle (14,28m2) av den papp du länkade till kostar under 100:-. Är det inte värt det att lägga en ny papp över den du redan monterat?

Och ang, monteringsanvisningen, vet att vissa fortfarande förespråkar att det ska spikas genom bägge lagren. Varför vet jag inte men det är som gjort för problem.

Låt inte pappen ligga "öppen" för väder och vind längre än 3 månader, så glöm det där med att låta det ligga till våren :)
Okej, då glömmer jag detta med att avvakta.

Jo, att lägga ett lager ny papp som jag spikar själv kostar inte många kronor. Ska upp på taket och göra en ny inspektion när det slutar regnar för att se vad som mer verkar behöva åtgärdas.

En fundering, man gör ju hål på pappen när man spikar läkt, finns det ingen risk att vatten rinner ner i råsponten den vägen? Det borde ju vara minst lika illa som att spika papp? Takpannorna kan ju knappast anses vara 100% vattentäta?

/S
 
För att citera Trebolits monteringsanvisning:
Underlagspappen kan ligga exponerad max 2 månader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.