Hej, jag har lagt in glespanel av 22 *95 på mitt träbjälklag cc60. Jag skall ha 17mm slang som ligger cc20. Jag har alltså 2 brädor kant i kant och sedan en 20mm spalt för slang/plåt så min panel är inte speciellt "gles". Mellan reglarna har jag mitt i varje fack lagt i en extra 22 *95 flytande som förbinder panelbrädorna till varandra och styvar upp. Panelen är skruvad med 2 50mm skruv i varje fästpunkt. Golvet känns stabilt. Min fundering gäller vad jag skall lägga ovanpå slangen som underlag för laminatgolv. Jag tvekar mellan 12mm spån eller golvgips som kommer att skruvas i glespanelen. Vilken är lämpligast av dessa? Inbillar mig att gips leder värme bättre än spån. Jag har köpt en 6mm spontad masonit för detta men tänkte lämna tillbaka den och använda något av ovanstående. Hjälp jag behöver snabba tips.
Mvh Tommy
 
13 mm golvgips. Det blir perfekt det. Vi har gjort så och är mycket nöjda. Glöm inte att rita noga var slangen går innan du skruvar fast gipsskivorna... ;)
 
Tack för snabbt svar. Jag vet mycket väl att man måste vara noga, detta är 4:e rummet jag håller på med. Ett av de svettigaste momenten under renoveringen tycker jag. Skillnaden är att de tidigare 3 rummen skulle ha klinkergolv så då var det givet med golvgips.

En följfråga: glespanelen ligger givetvis tvärs bjälkarna. Måste gipsen också göra det eller funkar tvärs glespanelen. Det är betydligt enklare att skruva gipsen tvärs slangen än längs med.
Mvh Tommy
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
13 mm golvgips. Det blir perfekt det.
Räcker verkligen 1 lager 13 på glespanelen? Åtminsone jag har frihängande ändar på glespanelen över facken vid väggarna där slangen vänder och ett lager gips är väl inte självbärande?
 
Det stämmer att jag har frihängande ändar, yttersta golvregeln ligger ca 15cm innanför väggen. Iofs kommer jag att regla in väggarna så "frihänget kommer att minska. Vad är förresten vinsten med gips framför 12mm spån som kostar ungefär hälften?
 
tommiz skrev:
Det stämmer att jag har frihängande ändar, yttersta golvregeln ligger ca 15cm innanför väggen. Iofs kommer jag att regla in väggarna så "frihänget kommer att minska. Vad är förresten vinsten med gips framför 12mm spån som kostar ungefär hälften?
Gips är ett dött och temperaturstabilt material. Därför *ska* du använda gips under klinker.
 
I det här fallet pratar vi om ett vardagsrum som skall få laminatgolv och inget klinker.
Mvh Tommy
 
tommiz skrev:
I det här fallet pratar vi om ett vardagsrum som skall få laminatgolv och inget klinker.
Mvh Tommy
Ja, jag blandar ihop trådarna.

 
Förlåt om jag tjatar men ni vet säkert hur det är när man nöter saker ur alla möjliga synvinklar. Jag hade tänkt handla skivor idag efter jobbet och måste ta ett beslut. Ovan finns min golvkonstruktion beskriven. Jag måste bestämma om det blir golvgips eller 12mm spån på glespanelen. skivan måste tåla att vara ytgolv medan jag jobbar med väggar, tak i rummet. Ovanpå skall alltså ett laminat läggas. Tankar som far genom skallen är: Gipsen är nog styvare, men känsligare att vara ytgolv under fortsatta jobbet. Spån är billigare, men kanske mjukare. Gaaaaaaaaaaaah... ;D
Mvh Tommy
 
Ok, oavsett ytskickt skulle jag inte lägga något annat än gips på golvet. Ett skäl till detta som vi inte pratat om tidigare är dess stegdämpande egenskaper som måste vara betydligt bättre än spån.

Själv kommer jag dock testa att lägga 15mm golv direkt på glespanelen (har bärande golv under) och helt strunta i gipsen. Förhållandena är dock ej jämförbara så det är egentligen inte relevant.

Köp gips. Har du redan köpt spån - åk och byt.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.