Hej! Vi gör om ett rum i garaget till sovrum. Min man undrade om jag kunde be om hjälp här, vi tar tacksamt emot råd.

Såhär ser det ut nu. Ska lägga fot åldersbeständig plast 0,3 mm tjock över enligt beskrivning. Min fråga är om jag även ska/kan ha underlagsfoam innan laminatgolv? Hade helst haft det för att jämna ut ojämnheter men står inte i beskrivningen från golvvärmekitet att jag ska ha det. Tack för hjälpen 👍🏻
 
  • Golvinstallation med verktyg, värmeslingor, isoleringsband, nivelleringsinstrument och svart plastpåse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på vad det står i golvets monteringsanvisning. En del laminatgolv ska ha foam och en del inte. I vissa fall finns en foam monterad på plankan från fabrik. Så det enkla svaret är - läs monteringsanvisningen.

Edit: det som kan hända om man använder foam i de fall då man inte ska, är att det blir för mjukt och golvet kan gå isär i skarvarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alla laminatgolv jag har lagt har jag haft foam under. Främst är det för att det inte ska klappra när det slår emot underlaget när man går på det.

Laminatgolv går inte isär bara för att där är foam under, då får man ha bra mycket foam. Däremot gör de det om man lägger det längs med brädgolvet, för det sviktar å andra sidan tillräckligt för att spräcka laminatgolvet.

Skulle gissa att det bör läggas vinkelrätt mot golvvärmekitet av samma skäl.
 
F frollic123 skrev:
Det beror på vad det står i golvets monteringsanvisning. En del laminatgolv ska ha foam och en del inte. I vissa fall finns en foam monterad på plankan från fabrik. Så det enkla svaret är - läs monteringsanvisningen.

Edit: det som kan hända om man använder foam i de fall då man inte ska, är att det blir för mjukt och golvet kan gå isär i skarvarna.
Tack snälla! Då har vi koll 👍🏻
 
F frollic123 skrev:
Det beror på vad det står i golvets monteringsanvisning. En del laminatgolv ska ha foam och en del inte. I vissa fall finns en foam monterad på plankan från fabrik. Så det enkla svaret är - läs monteringsanvisningen.

Edit: det som kan hända om man använder foam i de fall då man inte ska, är att det blir för mjukt och golvet kan gå isär i skarvarna.
Okej tack snälla för hjälpen! 👍🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.