Min första egna tråd efter mycket läsande och ett par ströinlägg handlar om vårt tak. Vi har anlitat en takfirma för takomläggning (rivning till råspont, underlagsduk, läkt, pannor och plåtjobb). Jag har försökt hålla kontinuerlig koll men nu när arbetet är färdigt har jag upptäckt följande.

Våderna av underlagsduken är på flera ställen inte ihopklistrade. Duken är Vittinge Original och har dubbla klisterrader som är skyddade med en film. Denna film är alltjämt kvar på flera ställen och det är således öppet in till råsponten.

Jag har påtalat detta till arbetsledaren som har föreslagit att de ska ta bort filmen mellan ströläkten nu i efterhand.

Min fråga är: Finns det någon praktisk möjlighet för vatten att leta sig in där filmen inte går att ta bort och klistret inte sluter tätt, dvs. under ströläkten?

Om det är relevant så har vår kåk kallvind som dock är hyfsat uppvärmd pga. 70 år gammal isolering i form av kutterspån.

Jag är medveten om att det inte är enligt anvisningarna och att den som lagt duken måste haft rejält hjärnsläpp. Med denna tråd är jag dock ute efter att bedöma risken för läckage genom det åtgärdsförslag som arbetsledaren har gett.

Stort tack på förhand!
 
Vad har du för taklutning?
 
Taklutningen är 30 grader.
 
Då borde risken vara rätt så liten.
Försök att få med det på papper så ev framtida fel får företaget ta. (Som härrör till att pappen inte är klistrad överallt)
 
Tack! Jag ska ta upp det och få det skriftligen.

En annan fråga. Underlagsduken är inte vikt över vindskivan (nedre av de dubbla) utan bara uppvikt ca 5 cm och ev. fastsatt på insidan av vindskivan. Hur bedömer du den risken?
 
B Bleydrunner skrev:
Tack! Jag ska ta upp det och få det skriftligen.

En annan fråga. Underlagsduken är inte vikt över vindskivan (nedre av de dubbla) utan bara uppvikt ca 5 cm och ev. fastsatt på insidan av vindskivan. Hur bedömer du den risken?
Vad gör du den dagen firman har lagts ner eller gått i konkurs?
Jag hade bett dom göra om och göra rätt enligt monteringsanvisningen. Först när allt är riktigt gjort får dom betalt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Vad gör du den dagen firman har lagts ner eller gått i konkurs?
Jag hade bett dom göra om och göra rätt enligt monteringsanvisningen. Först när allt är riktigt gjort får dom betalt.
Konkurs och nedläggning är såklart alltid en risk att beakta men i det här fallet blir den ju bara relevant om det uppstår en skada pga. att det läckt in just under ströläkten. Det jag behöver hjälp med är just att bedöma läckagerisken. Om risken är hög så är det såklart bara att riva allt och göra om. Om risken är försvinnande liten är det oproportionerligt att kräva att taket ska läggas om. Då har jag varken rätt till eller lust med att kräva mer än det arbetsledaren föreslagit och eventuellt prisavdrag.
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
B Bleydrunner skrev:
Konkurs och nedläggning är såklart alltid en risk att beakta men i det här fallet blir den ju bara relevant om det uppstår en skada pga. att det läckt in just under ströläkten. Det jag behöver hjälp med är just att bedöma läckagerisken. Om risken är hög så är det såklart bara att riva allt och göra om. Om risken är försvinnande liten är det oproportionerligt att kräva att taket ska läggas om. Då har jag varken rätt till eller lust med att kräva mer än det arbetsledaren föreslagit och eventuellt prisavdrag.
låter som en sund inställning. Har dom lagt teglet redan eller är det bara läktat?
går ju och få med plasten om man lyfter ströerna lite försiktigt vid skarverna. Om det är spikat just i skarverna så funkar ju en spikutdragare.

men som sagt tror inte risken är stor för läckage. Kondensvatten som rinner bör inte leta sig in med den taklutningen. Isf en större risk med ev blåst som trycker in vatten men känns långsökt.
 
Jag tycker ni är för snälla. Ska jag betala för ett jobb, ska det vara riktigt utfört! Javisst, hantverkaren kan tycka jag är petig och besvärlig. Men rätt ska vara rätt!
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Håller med Immobil. Gör om gör rätt.
Om det är så att du känner att du kan leva med risken så se till att få ett prisavdrag som täcker in eventuella framtida reparationer. Jag skulle dock inte gått den vägen själv
 
  • Gilla
MPF
  • Laddar…
B bjernn skrev:
låter som en sund inställning. Har dom lagt teglet redan eller är det bara läktat?
Teglet ligger redan på plats tyvärr.
 
Vårt tak lades slarvigt för 8 år sedan (inte vi som ägde huset då) dåligt klistrade kanter kan vara orsaken till att getingar ätit hål i duken. Oerhört jobbig sits just nu. Reklamationsärende. Ge dem monteringsanvisningen och se till att de gör rätt på en gång.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.