Hej,

Beslutat att lägga in våtrumsmatta/tapet i vårt fristidshus. Lite osäker på vad som krävs av underlaget då.

Idag är det massivt plankgolv direkt på reglar, det är dock lite nivåskillnad, ca 10 mm då det varit två olika rum tidigare.

Min tanke är att lägga in elgolvärme, flytspackla och sedan våtrumsmatta.

Kan jag sätta golvvärmen direkt på plankgolvet och sedan flytspackla och våtrumsmatta? Eller ska jag lägga någon skiva på golvet och sedan golvvärme och flytspackla?

Tacksam för era tankar.
 
  • Gilla
zsimpey och 3 till
  • Laddar…
Det viktiga är vilken cc du har på reglerna dvs om du behöver förstärka golvet för att få det stumt. Isf limma golvgips med tex Ardex S48 skivlim (dyrt ja, men ökar bärighet från cc600 till cc300 enligt egen spec)
Annars limmar du en armeringsmatta, värmeslangen och flyter med ett armerat flyspackel..
 
Mazen Mazen skrev:
Det viktiga är vilken cc du har på reglerna dvs om du behöver förstärka golvet för att få det stumt. Isf limma golvgips med tex Ardex S48 skivlim (dyrt ja, men ökar bärighet från cc600 till cc300 enligt egen spec)
Annars limmar du en armeringsmatta, värmeslangen och flyter med ett armerat flyspackel..
Tack, ska kolla det när jag är där nästa gång men med 99% säkerhet cc600. Krävs det alltså cc300 även med våtrumsmatta?
 
Inte att det krävs cc300 utan viktiga är att golvet är stumt. cc600 kan absolut vara tillräckligt beroende på tjockleken på plankgolvet och med armerad flyt . Men om du inte är säker på vilket cc reglerna sitter är det aldrig fel med både hängslen o livrem.
 
Mazen Mazen skrev:
Inte att det krävs cc300 utan viktiga är att golvet är stumt. cc600 kan absolut vara tillräckligt beroende på tjockleken på plankgolvet och med armerad flyt . Men om du inte är säker på vilket cc reglerna sitter är det aldrig fel med både hängslen o livrem.
Ok, återkommer när jag tittat på det.
 
Johan Enander Johan Enander skrev:
Ok, återkommer när jag tittat på det.
Hej,

Nu har jag varit på plats. Det visar sig att halva rummet står på en betongklump 2x1m. Se den delen bör ju vara stabil nog.

Annars är det cc600mm med 28 mm furugolvplank. Är under det självbärande då tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.