I mitt badrum har jag rivit ner tapeter och den plastmatta som täckte duschdelen. Det understa lagret innan putsen är ett lager målarfärg som jag inte hittat ett bättre sätt att ta bort än med vinkelslip+diamantrondell..

Måste jag komma hela vägen ner till putsen eller är det godkänt/går det att sätta folie på detta färglagret?
 
Ingen?
 
I BKRs branschregler står "Underlag ska vara bärkraftiga, torra, rengjorda och fria från lösa partiklar innan tätskiktsarbeten påbörjas. Eventuell formolja, spackelrester, färgspill, spackelrester och liknande ska avlägsnas."

På din beskrivning låter det ju som att det inte direkt är ett färglager som flagar och rasar loss när man blåser på det så lösa partiklar är det väl inte.
Vill minnas att det finns en punkt i branschreglerna som medger att man gör vissa avsteg där det krävs mycket arbete för att utföra en åtgärd som inte har stor betydelse för konstruktionen. På BKRs kvalitetsdokument som behöriga hantverkare alltid skall fylla i och överlämna vid utförd badrumsrenovering finns ett par rader där man skall anteckna eventuella avsteg från branschreglerna samt givetvis motivera dessa.

Hur du än väljer att göra så är det nog klokt att dokumentera hur underlaget ser ut och eventuellt dubbelkolla med ditt försäkringsbolag för att vara helt hundra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.