Hej! har lite funderingar att sätta våtrumsmatta och tapet i vårat badrum,
och undrar vad det ska vara för underlag till mattan!?
Det är reglar cc60.
funkar det med spåntade golvbrädor +gips?
väggarna blir nog gips.

mvh Daniel
 
Golvbrädor? Limma på ett lager golvgips med Ardex s 48 så blir det stumt eller helst 2 för det ska vara fall som du måste skära ut för. Glöm inte att spackla skarvarna men innan dess primer.
Anders
 
Anders eller någon annan som vet, är det verkligen nödvändigt med samma böjstyvhet under plastmatta som under klinkers?

Annars skulle jag tycka att det skulle räcka att skruva gipsen (och slippa det svindyra limmet) eller att flytspackla direkt på trägolvet.
 
Det är inte samma krav för plastmatta som keramik dvs limmad gips känns överkurs. Det bästa är att lägga 22 spån på reglarna eller om brädorna redan finns en rejäl flytspackling (minst 15mm på tunnaste stället) Tjockleken på spacklet är i detta falllet inte för att uppnå styvhet för ytskiktet utan fö att undvika sprickbildning i spacklet som kan ge problem ex vid brunnen. Gips på väggarna är utmärkt, dock skall skarvarna i detta fallet spacklas ut med ett vätrumsspackel
 
tackar för svaren! blir nog 22mm spån och flytspackel då!

borde väl kunna lägga golvspånet lite lutande åt golv brunnen och sedan flytspackla allt (minst 15mm överallt)

så jag slipper bygga upp fallet i hela badrummet med flytspakel.
 
PS har du spån krävs inte 15mm flyt, bara vid brädor DS
 
Menar du att jag kan bygga upp fallet helt med spånskivorna då?
eller ska man köra med flytspakel runt brunnen för att få till det snyggt där!?
 
Det är omöjligt att få till ett runt fall med skivor. Jag tycker du ska flytspackla hela golvet.

Peter menar att du behöver inte så tjockt som 15 mm om du ska ha spån, bara om du ska ha brädor under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.