Jag har tänkt lägga klinkers med golvvärme i köket. Efter att ha rivit upp en bit av golvet såg jag att det låg masonitskivor spikat i trägolv. Ser ut att vara spontade men det är lite svårt att säga. Frågan är om jag kan lägga ett eller två lager gipsskivor ovanpå detta och sen värmekabel och flytspackel? Eller ska jag göra på något annat sätt?

Hur tjockt med flytspackel behöver man? Har sett både 15 mm och bara täcka kablarna. Enligt ardex hemsida ska kabeln täckas om man använder keramik (torra utrymmen). Blir det stabilt nog?

mvh
Jörgen
 
  • Golv00001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå in på Cascos hemsida, de har bra gör det självguider för amatörer som i vart fall mig.

Golvgips är tydligen det som gäller (skall limmas), jag är i startgroparna för samma arbete. Golvgips 13 mm är det som gäller tydligen. Värmekabeln läggs direkt på efter att gipset har primats.

Om du skall använda flytspackel är det 15 mm minst för att uppnå önskad styvhet då du skall lägga värmeslinga.

Och man vill ju normalt inte bygga på höjden för att undvika nivåskillnader så för min del blir det golvgips.

Ngt proffs får ju gärna kommentera också för säkerhets skull.
 
Jörgen, det går inte att rekommendera hur du ska göra i det här fallet utan att veta vad som ligger under golvet. Ligger det på reglar, och i så fall hur tätt?
 
Man kan inte se några reglar. Det verkar inte som detta golvet är spikat. Det är ju en fördel om man slipper bryta upp det. Finns det något enkelt sätt att ta reda regelavståndet annars?
 
Det är nog spikat dolt, i sponten.

Vet du vad det är för bjälklag under, trä eller betong?
 
Tittar man underifrån torpargrunden är det långa betongbjälkar.
 
Okej. Jag tror inte att jag vill rekommendera någonting alls utan att veta mer om underlaget.
 
Jag ska försöka såga ut en lite lucka så att man kan kika. Man ska nog inte chansa....
 
Nu har jag sågat ett litet hål. Det är 60cm mellan reglarna och 22mm spontat golvplank.
 
Okej. Hur stort är rummet och har du någon uppfattning om hur långt det är mellan upplagen till reglarna?
 
Rummet är 8,7x3m. Det är betongvägg på långsidorna så troligtvis är reglarna 3m.
 
Okej. Jag hade nog hellimmat golvgips (med ett riktigt gipslim) på trägolvet och sedan flytspacklat in värmeslingorna i minst 10 mm spackel.

Hade det varit ett badrum är kraven sådana att du hade behövt regla i till 300 c/c på golvet. Över 10m2 ska man göra det, då räcker inte gips eller spackel som förstärkning. Men jag kan inte se något skäl till att du skulle bekymra dig om att göra det i ditt fall. Hellimmat golvgips och spackel ska vara mer än tillräckligt starkt.
 
Då får det bli så. Tack så mycket för hjälpen.

mvh
Jörgen
 
De nada. :)
 
Jon H min hjälte...kan du svara på detta:
Tjena!

Ska också lägga hallgolv i veckan. 10 kvm. (cc 60)
Tänkte göra som jag gjort i kök o badrum. En jävla massa flytspackel för att baka in värmekabeln (devi)

Lägger golvspån 22mm. sen primer...men sen...kan jag alttså lägga värmeslinga o sen FIX direkt istället för flytspackel.
Vore kanon. Funkar detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.