Vi ska måla en vägg med kalkfärg. Färgaffären och instruktionen säger att det ska grundas med Spärr och kvistgrund eller vad det nu heter för att inte ojämnheter ska skina igen. Några mörkare områden men annars ganska jämngrå.

Jag tror att det skulle funka bra med två strykningar kalkfärg på detta, vad tror ni?
Tomt rum under renovering, vit vägg med fläckar, fönster, oskyddad elinstallation, träpall, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för material i väggen?
 
nimhed nimhed skrev:
Vad är det för material i väggen?
Bra fråga! Det är spånskiva på övre halva än och lättbetong på nedre delen.
 
N NoiseMaker skrev:
Bra fråga! Det är spånskiva på övre halva än och lättbetong på nedre delen.
Jag tänkte mer på ytskiktet,

Kalkfärg för mig, är en färg som man kan måla med på en putsad yta. Det ser ut som om du har ett annat ytskikt.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
C
nimhed nimhed skrev:
Kalkfärg för mig, är en färg som man kan måla med på en putsad yta. Det ser ut som om du har ett annat ytskikt.
Ja, riktig kalkfärg fungerar bara på underlag av kalk. Detta handlar nog om någon sorts hybridfärg som skall ge en kalkfärgsliknande karaktär.
 
nimhed nimhed skrev:
Jag tänkte mer på ytskiktet,

Kalkfärg för mig, är en färg som man kan måla med på en putsad yta. Det ser ut som om du har ett annat ytskikt.
Hoppsan. Jag taggade med "spackel" men skrev visst inget om det. Hela ytan är bredspacklad.
 
C cpalm skrev:
Ja, riktig kalkfärg fungerar bara på underlag av kalk. Detta handlar nog om någon sorts hybridfärg som skall ge en kalkfärgsliknande karaktär.
Färgen heter Lady Minerals.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.