Efter att kommunens entreprenörer slamtömt sommarstugans avlopp utan problem i minst 40 år kräver de nu hårdgjord yta fram till minst 20 m från avloppsbrunnen. Vi har i stället sedan länge gjort i ordning gräsmattan med rejält bärlager och ett tunt skikt med hårt packad matjord, det är knappt det växer något gräs där, för att även tunga fordon ska kunna köra, och slambilen har aldrig kört fast eller ens gjort spår. Kommunen skriver att gräsmatta över huvud taget inte är tillåten just för risken att köra fast, men vi hävdar att det måste väl bero på vilket kvalitet det är på gräsmattans underlag? Vi fattar inte, ingen i närheten har anlagt grus- eller asfaltsväg till avloppsbrunnen och vi har aldrig tidigare fått det kravet. Inte nog med att det blir fult och otrivsamt, det kostar säkert en rejäl slant att anlägga också. Hur tror ni förutsättningarna är att kämpa emot? Vilken taktik bör vi ha och hur bör vi lägga upp argumentationen?
 
Men vad motiverar dom med att det helt plötsligt inte går, när du påstår att dom gjort så i 40 år redan? Bara det borde väl få dem att tänka annorlunda. Varför måste ni använda er av kommunens entreprenör?
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Lägg gräsarmering där slambilen kommer att köra. Gräset växer upp så att det ser trivsamt ut samtidigt som det blir en hårdgjord yta.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Men vad motiverar dom med att det helt plötsligt inte går, när du påstår att dom gjort så i 40 år redan? Bara det borde väl få dem att tänka annorlunda. Varför måste ni använda er av kommunens entreprenör?
Jag har uppfattat att kommunen har monopol på slamtömning, eller kan jag verkligen välja?
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lägg gräsarmering där slambilen kommer att köra. Gräset växer upp så att det ser trivsamt ut samtidigt som det blir en hårdgjord yta.
Visst, men det kostar också en rejäl slant att anlägga. Vi har ju redan ett körbart underlag som vi ogärna gräver upp bara för att hårdgöra igen…
 
P Peobjörn skrev:
Jag har uppfattat att kommunen har monopol på slamtömning, eller kan jag verkligen välja?
Du har så rätt, det har dom såg jag nu, jisses så dumt.
Men varför kommer kommunen med detta kravet nu? Dom får väl skicka ut någon som kan bedöma underlaget så kan du visa dem att här är det precis som det alltid har varit i alla år, körbart utan problem.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl bara att svara kommunens entreprenör att ytan redan är hårdjord med bärlager och körbar.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl bara att svara kommunens entreprenör att ytan redan är hårdjord med bärlager och körbar.
Gjorde så. Men då kom det direkt ett meddelande om att gräsmatta inte var tillåten, oavsett underarbete…
 
Claes Sörmland
P Peobjörn skrev:
Gjorde så. Men då kom det direkt ett meddelande om att gräsmatta inte var tillåten, oavsett underarbete…
Det är ju en åkare, du är inte kund hos dem - kommunen är det. Ta det med kommunen istället. Har de t ex infört sådana bestämmelser i sin VA-taxa? Den går vanligen att läsa på kommunens hemsida.

Du har ju ett avloppstillstånd för din anläggning. Där anges ju uppställningsplatsen för slamtömningsfordonet. Vad har ni angivit och fått tillstånd till där?

Det enklaste är nog att inte svara alls. Snart har de en ny 25-åring som kör slambilen och allt är glömt. Sådana här människor får energi av att hitta på regler för andra människor. Någon juridik kan de sällan. Det visar bara att de har tråkigt på jobbet, för lite att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P Peobjörn skrev:
Gjorde så. Men då kom det direkt ett meddelande om att gräsmatta inte var tillåten, oavsett underarbete…
Hur är det då när slambilen kommer så sällan att det växer grär och ogräs ut på grusplanen?
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Hur är det då när slambilen kommer så sällan att det växer grär och ogräs ut på grusplanen?
Tänkte också så. Och andra svar jag fått är att grusa lite och låta gräset växa tillbaka, de kan ju inte ställa krav på ogräsrensning 😆
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju en åkare, du är inte kund hos dem - kommunen är det. Ta det med kommunen istället. Har de t ex infört sådana bestämmelser i sin VA-taxa? Den går vanligen att läsa på kommunens hemsida.

Du har ju ett avloppstillstånd för din anläggning. Där anges ju uppställningsplatsen för slamtömningsfordonet. Vad har ni angivit och fått tillstånd till där?

Det enklaste är nog att inte svara alls. Snart har de en ny 25-åring som kör slambilen och allt är glömt. Sådana här människor får energi av att hitta på regler för andra människor. Någon juridik kan de sällan. Det visar bara att de har tråkigt på jobbet, för lite att göra.
Tack, bra uppslag allihop!
 
Claes Sörmland
P Peobjörn skrev:
Tänkte också så. Och andra svar jag fått är att grusa lite och låta gräset växa tillbaka, de kan ju inte ställa krav på ogräsrensning 😆
Det är ju en billig åtgärd om du är beredd att skyffla och köra skottkärra själv. Ska du ta in folk så drar det iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.