Ska såga till några plywoodbitar med sänksågen och fräsa några spår. Behöver något att lägga på arbetsbordet typ cellplast. Det finns två olika varianter av cellplast XPS och EPS. Vilken av dem är mest lämplig för ändamålet.
Vill undvika damm och smulor. Det som går att köpa är i dimensionerna 20X600X1200mm, säljs i hela förpackningar.
 
Rickard.
XPS är mycket trevligare.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Illa nog hälsomässigt att såga och fräsa i plywood men du vill använda plast som underlag också? Varför inte bara en planka under?
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
Jag har begränsade möjligheter i form av verkstad och arbetsbord. Tanken var att lägga arbetstycket på trallen och såga där. Vill inte ha dammet inomhus. Använder andningsmask!
B Bombus pratorum skrev:
Illa nog hälsomässigt att såga och fräsa i plywood men du vill använda plast som underlag också? Varför inte bara en planka under?
 
Överblivna bitar skivmaterial (MDF eller plywood) funkar bra att ha under. Du behöver inte täcka hela ytan utan kan ha luft under så länge du får det stabilt och har material under hela snittet.
 
B Bombus pratorum skrev:
Illa nog hälsomässigt att såga och fräsa i plywood men du vill använda plast som underlag också? Varför inte bara en planka under?
Varför är det hälsovådligt att såga i plywood? Är det inte rätt normalt att man sågar i det?
 
Finns inget trädamm som är nyttigt; (långvarig) exponering (ska)/bör alltid undvikas. Vissa träslag är mer cancerogena än andra men numera vet vi att trädamm inte är bra för våra andningsorgan oavsett träslag. Helt enkelt inget bra fibertillskott s a s.

Däremot finns det väl ingen som använder sänksåg utan att koppla den till en grovdammsugare; tror t o m att Festool TS55 ska ha sug för att fungera optimalt. Vilket gör ett sågunderlag av cellplast till ett icke-problem då allt damm/spån, trä såväl som plast, tas omhand av dammsugaren.

XPS är ett utmärkt underlag, själv sniker jag med den billigare EPS-en... :)
//Ronnie
 
Sen kan man ju ställa sågen så den precis går igenom och bara sågar 0.5-1mm i underlaget. Har kört med cellplast eller golvspån men det sistnämnda sliter ju lite extra på klingan...
 
nino nino skrev:
Sen kan man ju ställa sågen så den precis går igenom och bara sågar 0.5-1mm i underlaget. Har kört med cellplast eller golvspån men det sistnämnda sliter ju lite extra på klingan...
Citera mig inte men jag tror manualen säger minst 3 millimeter djupare än underlaget för optimalt snitt. Sänksågen kan annars kapa precis i samma tjocklek som skivan. Jag skulle dock ha lite marginal för att skivan kanske inte är så jämntjock att det fungerar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Citera mig inte men jag tror manualen säger minst 3 millimeter djupare än underlaget för optimalt snitt. Sänksågen kan annars kapa precis i samma tjocklek som skivan. Jag skulle dock ha lite marginal för att skivan kanske inte är så jämntjock att det fungerar.
Och tänderna på klingan biter rätt , ska inte bara vara med näbben , kan bli flisor då.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.