Vi är på G att så gräsmatta i höst på våran tomt i Skåne. Vi har dränerat och byggt ut, så det är inget gammalt gräs kvar.
Skulle vilja höra om hur man får det bästa underlaget.
På ena sidan huset har vi ca 20 cm med makadam, upp till 5 cm stort . Hur mycket utav det måste bort? Vi ska lägga på 10 cm utav ny matjord också.
På andra sidan är den gamla mossa/gräsmattan helt uppfräst. Behöver man kratta bort alla gamla gräs tover, eller kan man lägga på 10 cm ny matjord direkt på?

Vore jätteglad för ett svar innan vi kör igång!
 
Är ingen expert men både jag och en polare som jobbar på golfbana är på gång att bygga nya hus. Han har sagt åt mig att lägga ett lager sand och sedan så gräs på det. Golfbanor är ju uppbyggda på sand och det funkar ju där så.
 
Hur tjockt är ett lager? ;)
Håller det verkligen att användas funderar jag på. Jag tänker 2 vilda barn som ena sekunden spelar fotboll och nästa kastar frisbee...och kutar runt helt planlöst däremellan:D
 
10-15 cm jord brukar vara bra till en villagräsmatta.
De lätta sandjordarna man använder till golfbanor är jättebra men de förutsätter vattning, gödsling och en mycket nogran skötsel och slitmässigt så tror jag mer på villagräset i hop med några barn
 
mats_o skrev:
10-15 cm jord brukar vara bra till en villagräsmatta.
De lätta sandjordarna man använder till golfbanor är jättebra men de förutsätter vattning, gödsling och en mycket nogran skötsel och slitmässigt så tror jag mer på villagräset i hop med några barn
Jo det är möjligt men han har ju gräsmattor som sitt yrke och intresse och kommer nog sköta sin gräsmatta ännu bättre än golfbanan. Jord är kanske att föredra om man inte har samma intresse ;)
 
eller om man har barn:)
 
Men jag hade förbi 2 st markfirmor. Och de sa att makadammet kommer att dränera bort allt vatten, så att vi kommer bli tvungna att vattna konstant.
Så deras rekommendationer var att ta bort all makadam, ner till den ursprungliga gräsmattan.
Men har någon erfarenhet utav att lägga jord på makadam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.