Planen är att kakla ovan diskbänk och bakom spis upp till tak. Bakom spis är en murstock jag putsat och till vänster bakom diskbänk är det spånskiva.
Jag putsade så att det skulle liva med en 6mm gips på spånet som underlag för kakel. Är det risk för sprickor i skarven mellan murstock och spån/gips?
Där satt kakel tidigare, direkt på spånskivan och på murstocken som inte hade spruckit på 40 år. Men det är kanske dumt att chansa på att det funkar igen?

/Höghus
Rum under renovering med delvis putsad murstock och oskyddad spånskiva redo för kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tre alternativ jag kommer på
-6mm gips på spånet, kakla uppe på gips och puts med öppen skarv under kakel mellan gips/puts.
-Som ovan fast spacklad skarv med pappersremsa.
-6mm gips på spån och sedan ytterligare ett lager 6mm gips på hela ytan som ska kaklas

Jag lutar mot alternativ 2 just nu. Funkar pappersremsa mot sprickor på målade gipsväggar borde det funka undet kakel också tycker jag.
För alternativ 3, hur fäster man enklast gipset på gipsputs? Behöver man spackla med remsa även mellan gipsskivorna

/Höghus
Vertikal bild av en väggskarv mellan spånskiva och gips, med en synlig öppen skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.