Jag ska lägga klinker på ett träbjälkag i hallen.
Hur ska jag bygga upp undergolvet för att det ska "bygga" minimalt, jag vill altså ha så liten höjdskillnad som möjligt till de andra golven.
 
B
hur mycke får det bygga då?
 
byggare henke skrev:
hur mycke får det bygga då?
Han sa ju de.. "minimalt" :D
 
Limmad golvgips på 13mm och sen klinker på det.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Limmad golvgips på 13mm och sen klinker på det.
Golvspån och sedan golvgips? Var det så du menade?
 
lind75 skrev:
Golvspån och sedan golvgips? Var det så du menade?
Yes...

Sorry, men jag tog för givet att du hade spån där redan... :blushing:

Gipsen ska limmas med ett flexibelt bruk/lim typ detta...

http://www.lip.dk/?ID=623&WEBID=3
 
Vill du chansa lite så kan du lägga golvspånet mellan golvreglarna och gipsskivan ovanpå spån och reglar.
Kortlar du tex 300cc mellan golvreglarna och limmar och skruvar enligt anvisningar så bör det hålla
 
Är det inte både enklare och ger ett stabilare underlag med flytspackel
än att limma golvgips?
 
Kanske går att köpa 6 mm rep.golvgips? Med tanke på att det är inget våtrum, får TS göra hur som.
 
Peter2400 skrev:
Är det inte både enklare och ger ett stabilare underlag med flytspackel
än att limma golvgips?
Enklare med gips skulle jag säga men det kanske beror på vad man är van att jobba med. Gips blir ju plant å 13 mm direkt, så enkelt är det inte att flytspackla tycker jag.
 
Peter2400 skrev:
Är det inte både enklare och ger ett stabilare underlag med flytspackel
än att limma golvgips?
Om du redan har ett plant spångolv så är det ju hundra ggr enklare att limma en 13mm golvgipsskiva och sen kan du ju lägga klinker direkt.
Att armera och flytspackla är ju betydligt svårare för att få ett slätt golv.
Eftersom det inte är våtutrymme kan man ju använda vanlig golvgips och det går ju betydligt fortare och enklare.

kamilenski skrev:
Kanske går att köpa 6 mm rep.golvgips? Med tanke på att det är inget våtrum, får TS göra hur som.
Var säljer de 6mm golvgips... :rolleyes::rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Var säljer de 6mm golvgips... :rolleyes::rolleyes:
För 15 -20 år sen då jag renoverade min lägenhet hade de 6mm reparations golv gips. Men jag har inte sett den i affärer sen dess.
 
Lånar tråden lite då jag går i samma tankar, men vill gärna ha värme (el) i golvet oxå. Är det flytspackling på spånet som gäller då för att få lägst bygghöjd?
 
benox skrev:
Lånar tråden lite då jag går i samma tankar, men vill gärna ha värme (el) i golvet oxå. Är det flytspackling på spånet som gäller då för att få lägst bygghöjd?
Ska du ha "riktig" el golv värme ska du spackla direkt på spånet. Först primer, armeringsnät, elslinga 15 mm flyttspackel, klinker. Du kan köra med svagare elvärme.Typ en matta eller tunnare tråd. Men det blir samma sak. Har du tunnt med spackel räkna med områden mellan slingorna som blir lite kallare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.