Jag håller på och inreder en liten gästlägenhet ca 30kvm på övervåningen av en lada. Det blir som en vindsvåning med snedtak hela vägen från golvet och upp. 120mm isolering. Bjälklaget har ca 400 sågspån som isolering. Under lägenhet finns en avskild del av ladan med gjuten oisolerad platta. Här ska det bli garage. Den delen har murade väggar och ingen isolering i dagsläget.

Nu funderar jag på hur jag ska lösa värmen. En flvp kan man ju få nästan gratis. Kan man köra underhållsvärme med en sån? Lägenheten ska bara användas ibland som gäststuga och garaget ska hålla ca 10-15 grader. Är det någon som har provat i ett garage eller sommarstuga?
 
Du får ut ca 1,5 kW ur den. Testa med en vanlig värmefläkt med samma effekt och se hur det fungerar
Jag skulle nog inte montera in vattenburet system för att distribuera i ett enda rum.
Sätt en luft/luft värmepump istället.
 
En luf-luft värmepump va min första tanke. Problemet är att jag måste ha varmvatten också. Så då måste jag ju ha en el-varmvattenberedare i alla fall. Vad jag känner mig osäker på är om en gammal flvp typ nibe 310p kan ställas in på så låg temp att den håller ca 10-15 grader. Varmvatten ska bara produceras när vi har övernattande gäster och de första månaderna när vi ska bo där samtidigt som vi bygger vårt bostadshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.