Många minus och snö på taken. Det hade varit härligt med en vedeldad badtunna nu... d^_^b

men frågan är hur man bäst underhållsvärmer den på vintern så den inte fryser sönder. Det är inte många dagar om året som den risken finns här, men ändå. Eftersom jag ändå kommer behöva gräva för vatten och el från huset till tunnan så kanske man skulle lägga med två extra slangar så man kan använda returvattnet i värmesystemet i huset för att hålla tunnan på rätt sida noll-strecket. Tänker mig då en frostvakt i tunnan som styr en cirkulationspump och en plattvärmeväxlare på returledningen i huset. Är detta overkill, är det billigare att bara ha en enkel elpatron i tunnan och betala de (få?) extra kWh som den behöver jämfört med allt annat bök?

Man kan ju om inte annat, tänka sig att man på så vis också förbereder för att kunna värma
tunnan med annat än ved.

Vad tror ni?
 
C
Vad värmer du huset med?
 
Bergvärme
 
hej instalera en billig dammpump ex från jula nr 731-019 håller is fritt till-8/10g.sen räker det med 1 brasa i veckan.plus att den renar en del
 
1036 skrev:
hej instalera en billig dammpump ex från jula nr 731-019 håller is fritt till-8/10g.sen räker det med 1 brasa i veckan.plus att den renar en del

Hejsan!!

Vill du utveckla lite hur du gjort?
Funderar på att köpa en badtunna till sommaren och kan inte bestämma mig om jag ska ha vedeldat eller el-patron

MVH//Andreas
 
skulle vara roligt med lite mer info uti bygget med pumpen :p
 
Funkar det att värma badtunnan med "radiatorvatten" dvs att man kopplar tunnan till acktanken. Jag eldar hellre i min effektiva panna än en kamin i tunnan, men hur lång tid tar det att värma en normal tunna om kaminen inte är i tunnan. Läste på Sotarna.com att de inte rekommenderade extern uppvärmning pga. klen dimension på slangar, frysrisk etc. Någon som har extern uppvärmning på badbaljan och kan komma med lite erfarenheter?
 
Håkan Karlström skrev:
Har du fått till detta ? Är i samma projekt som du.
För min del blev det aldrig inkoppling till pannan. Installerade en skärgårdstunna i höstas och kopplade nyss på billiga solfångare på sandfilterpumpen. Funkar riktigt bra. Och har inte solen gjort sitt kan man alltid elda, ofta behövs det bara en knapp timme då... Har dock dragit fram varmvatten till en utedusch och är det lite kallt i tunnan kan man alltid fylla på med varmvatten från acktanken (med vaccumsolfångare). Riktigt skönt att slippa allt slabbande med vatten inomhus också! Vi badar mest på sommaren och tömmer tunnan på vintern. Då kaminen är inbyggd måste man tömma den rätt snabbt efter avslutad eldning eller ha en elvärmare (finns som tillbehör hos skärgårdstunnan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.