Hej på er!

Försöker få koll på vad saker och ting i en bostad kostar i underhåll. Givetvis är det så att intervallen är krassa men för att försöka få en ungefärlig koll. Hjälp mig sätta kr på dessa underhåll. Har du mer tips tar jag gärna del av dem. Kategorisering korrekt? Är intervallen åt h-vete? Mm..
 
  • Textdokument med underhållsintervaller och kostnadsskattningar för bostadsunderhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lista över underhållskostnader för hemmet uppdelade per 25, 30 och 35 år med ungefärliga prisintervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lista över bostadsunderhållskostnader sorterade efter ålder med exempel som målning och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon form av skoluppgift :thinking:?

Att räkna livslängd och kostnad blir sällan annat än grova gissningar. För att ta ett exempel: många som renoverar badrummet river ut allt; porslin, badkar, Va-installationer, el, ytskikt. Helt oavsett om grejerna är slut eller inte. Ofta beror det mer på att man villhöver än att man behöver nytt badrum...

Teknisk livslängd finns det schabloner för, men är de korrekta? I snitt kanske, men i det enskilda fallet knappast.
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det någon form av skoluppgift :thinking:?

Att räkna livslängd och kostnad blir sällan annat än grova gissningar. För att ta ett exempel: många som renoverar badrummet river ut allt; porslin, badkar, Va-installationer, el, ytskikt. Helt oavsett om grejerna är slut eller inte. Ofta beror det mer på att man villhöver än att man behöver nytt badrum...

Teknisk livslängd finns det schabloner för, men är de korrekta? I snitt kanske, men i det enskilda fallet knappast.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det någon form av skoluppgift :thinking:?

Att räkna livslängd och kostnad blir sällan annat än grova gissningar. För att ta ett exempel: många som renoverar badrummet river ut allt; porslin, badkar, Va-installationer, el, ytskikt. Helt oavsett om grejerna är slut eller inte. Ofta beror det mer på att man villhöver än att man behöver nytt badrum...

Teknisk livslängd finns det schabloner för, men är de korrekta? I snitt kanske, men i det enskilda fallet knappast.
Bra poänger! Nej hahaha.. inget skolprojekt :) Jag vill veta vad jag kan förvänta mig vid husköp. När är ditt och datt bytt/renoverat? Aha då kommer det snart som ett brev på posten, troligen en eller några utgifter. Saker och ting kan hålla längre och de kan behövas bytas tidigare men så man har ett hum. Jag skulle uppskatta vad det innebär i kostnad och ifall man, som du nämner, många gånger gör allt. Bra att tänka på? Mm mm.. finns dessa schabloner någonstans att ta del av? Mer än att ringa runt och fråga olika leverantörer/entreprenörer?
 
Antonymen Antonymen skrev:
Bra poänger! Nej hahaha.. inget skolprojekt :) Jag vill veta vad jag kan förvänta mig vid husköp. När är ditt och datt bytt/renoverat? Aha då kommer det snart som ett brev på posten, troligen en eller några utgifter. Saker och ting kan hålla längre och de kan behövas bytas tidigare men så man har ett hum. Jag skulle uppskatta vad det innebär i kostnad och ifall man, som du nämner, många gånger gör allt. Bra att tänka på? Mm mm.. finns dessa schabloner någonstans att ta del av? Mer än att ringa runt och fråga olika leverantörer/entreprenörer?
Det här är klassiska 'hur långt är ett snöre-frågor', så exakta (eller ens ungefärliga) svar är svåra att ge.

Jag tänker att det handlar om förhållningssätt, vill du spela säkert och byta saker när de nått sin teoretiska tekniska livslängd, vare sig det behövs eller inte - eller har du tänkt låta de befintliga sakerna sitta kvar så länge de håller och fungerar (och riskera akut-byten)?
Vilket du väljer beror både på din inställning och dina ekonomiska förutsättningar.

Dessutom är det alltid en gissning hur länge något håller, och det beror på många faktorer som du som nybliven husägare inte kan veta något om. Du kan inte veta om diskmaskinen är ett måndagsexemplar, om takläggaren som bytte taket för 10 år sen var duktig och noggrann eller ett klantarsel*.

Mitt tips är att du skaffar dig en ekonomisk buffert för att klara av de överraskningar ett hus kan ge dig! Skaffa också en kunskapsmässig buffert, både hos dig själv och hos kunniga personer som kan ge råd och hjälp!

(*Telefonen vill nog vara mitt bättre jag, för den ändrade 'klantarsel' till 'kantareller'. Jag ändrade tillbaka :cool:.)
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
Jag är helt med dig. Men jag är ute efter ett hum om vad saker och ting kostar. Klart man ska ha buffert. Ett underhållssparande bör man ha. Jag tänker låta utföra besiktning av besiktningsman när man väl vill köpa ett hus och sedan får man utvärdera ifall man tycker budet är riktigt efter vad det ungefärligt kommer kosta för kommande byten/renoveringar/upprustningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.