Bakgrunden är att vi har ett garage med ca 45kvm väggyta som träpanelen är i dåligt skick på. Panelen är dessutom i det roliga formatet 170x22 om jag minns rätt som gör att det inte bara är att åka till brädgårn och hämta för att fixa något.

Är det någon som har erfarenheter av underhållsfria paneler till vanliga villor? Har kollat lite på Cedral, Oncewall och Prefa. Tycker det känns så onödigt att smälla upp ny träpanel som sen ska underhållas med 12-15 års intervall och vill komma ifrån det till en viss del. Men det ska dessutom smälta in i ett villaområde och inte se ut som en kommersiell byggnad allt för mycket.
 
Standardmått på panel.
22x170 mm ytterpanel av finsågad gran, grundmålad, visas på Byggmax webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går garanterat att hitta grundmålad.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Standardmått på panel.
[bild]

Går garanterat att hitta grundmålad.
Förutom att våran har not och spont då och jag fortfarande vill ifrån trät som behöver behandlas med 12-15 års intervall.
 
Purre Purre skrev:
Förutom att våran har not och spont då och jag fortfarande vill ifrån trät som behöver behandlas med 12-15 års intervall.
Ok, not och spont nämndes det inget om vad jag kunde se.
 
Tjärvitriol
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ok, not och spont nämndes det inget om vad jag kunde se.
Nej det gjordes det inte men frågan var inte heller var jag köper ny likadan panel utan över "underhållsfria" alternativ.
 
P Pickadollen skrev:
Det är inget alternativ att bränna fasaden? Har ingen erfarenhet av det själv. Det blir väldigt fint dock och ska bli underhållsfritt i princip

[länk]
Har gjort det med en pergola men det tar tid, man blir skitig och då kommer vi garanterat åka på bygglov eftersom vi går från "vitt" till svart.
 
Purre Purre skrev:
Har gjort det med en pergola men det tar tid, man blir skitig och då kommer vi garanterat åka på bygglov eftersom vi går från "vitt" till svart.
Så klart, tänkte inte på bygglovet. Däremot tänkte jag att det var mycket jobb men jag skrev aldrig det 😆
 
  • Haha
Purre
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Nej det gjordes det inte men frågan var inte heller var jag köper ny likadan panel utan över "underhållsfria" alternativ.
Absolut, ville bara hjälpa då du inte verkade ha koll på att 170x22 var en standard dimension.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Unikt namn
Purre Purre skrev:
Har kollat lite på Cedral, Oncewall och Prefa.
Har någon av dessa företag provbitar som är 15+ år gamla?
Låter osannolikt att en plastfasad ser pigg ut efter 100år som Oncewall påstår.

Du kanske kan sätta en tegelvägg? Det är ju ett ganska beprövat fasadmaterial.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har någon av dessa företag provbitar som är 15+ år gamla?
Låter osannolikt att en plastfasad ser pigg ut efter 100år som Oncewall påstår.

Du kanske kan sätta en tegelvägg? Det är ju ett ganska beprövat fasadmaterial.
Tveksamt om en plastvägg är så hållbar som dom säger därav min fråga. Fibercement (Cedral mfl) bör hålla skapligt länge och aluminium (Prefa) bör också hålla över tid. Så länge som man inte slå i det och det går sönder av den anledningen.

Hade gärna haft tegel men det som talar emot är väl priset och sen kunskapen till att få dit det. Ska jag betala någon annan för jobbet så är det absolut inte aktuellt med tanke på pris.
 
Unikt namn
En trävägg som inte står i vatten håller också 100år.

Men när man blandar in en ytfärg, och en förväntan på att färgen ska behålla sin kulör och lyster över samma tid, så blir det svårare.

Jag kommer att tänka på miljonprogrammet jag bodde i ett tag.
Man kunde vid första anblick tro att de olika husens fönsterbleck var målade i 10 olika nyanser av gul, men i själva verket var det bara olika mängder solljus som blekt dessa i olika takt.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
En trävägg som inte står i vatten håller också 100år.

Men när man blandar in en ytfärg, och en förväntan på att färgen ska behålla sin kulör och lyster över samma tid, så blir det svårare.

Jag kommer att tänka på miljonprogrammet jag bodde i ett tag.
Man kunde vid första anblick tro att de olika husens fönsterbleck var målade i 10 olika nyanser av gul, men i själva verket var det bara olika mängder solljus som blekt dessa i olika takt.
Visst är det så att en trävägg håller i 100 år men då krävs det en hel del underhåll genom åren. Det jag vill komma ifrån. Inte bara pga tiden man måste lägga ner utan även pga kostnaden för färg, verktyg, ställning/lift osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.