Vem fastställer storleken?


Vad brukar den ligga på i snitt?

Räknas in barnbidraget vid beräkningen?
 
Din inkomst.
 
Vad har min inkomst med min bekants son att göra?
 
Underhållsbidraget kan nog variera en hel del och det är inkomsten som ligger som underlag. Googla på Försäkringskassan, jag tror att de gör beräkningarna
 
Atom skrev:
Vad har min inkomst med min bekants son att göra?
:banghead:
 
  • Gilla
Goteborg och 1 till
  • Laddar…
Atom skrev:
Vad har min inkomst med min bekants son att göra?
Jäkla klyftigt svar :thumbdown:

Man kan ju med samma logik fråga: Vad har du med din bekants underhållsbidrag att göra.

Nej barnbidraget är inte relevant.
Varken ditt, din kusins eller din mormors.
 
Redigerat:
  • Gilla
carra och 6 till
  • Laddar…
Ca 1200 kr är krav via försäkringskassan. Dvs ena föräldern kan få denna summa utbetald av fk, som i sin tur kräver pengar ifrån den andra. Fk bedömmer via inkomst om den som ska betala har möjlighet att betala hela summan eller lägre.

Sedan kan ena föräldern stämma den andra i domstol, och då avgör domstolen beloppet.

Ett belopp grundas på att barnet ska ha samma levnadsstandarder som innan seperation. Dvs, barnet ska få fortsätta med fritidsintressen etc.
Ha rätt till medicin osv.
Domstolen väger också in inkomster.

Beloppet domstolen avgör är inviduellt.

Sista alternativet är att man själva bestämmer ett belopp.
Samma som ovan beräknar man barnets utgifter, heltidsförälderns extra kostnader, inkomstbortfall osv.
Man kan till fördel för boendeförälden räkna in bostadsbidrag och barnbidrag.
 
Vårdnadsbidrag gäller bara vid ensam vårdnad eller?
 
Vårdnadsbidrag kan man ansöka om hos sin kommun. Det är om man istället är hemma med sitt barn istället för att ha dagis. Summan är bara runt 3000kr per månad. Knappast lönsamt om man inte har 10 barn.

Det kan den förälder som passar sitt barn 100% dagtid ansöka om.
 
Har googlat lite och det verkar att det minsta man ska betala är 1273 kronor/månad.

Om man kommer överens att betala typ 1500/månad ,kan den andra förälder kräva mer efter t.ex. 10 år och begära justerig kontant mot typ 2000/mån?
10 år 500/mån = 60000:-


P.s. Vad jag har att göra med saken? Jag är nyfiken av mig själv. Lika mycket som jag ibland ställer frågor här på byggahus. Som har med byggahus att göra! Ibland utan att ha personligt nytta av svaren. :)
 
Atom skrev:
Har googlat lite och det verkar att det minsta man ska betala är 1273 kronor/månad
Underhållsbidraget är inkomstrelaterat upp till en viss nivå...., över den så är ett MAX belopp satt till 1273kr
Angående efterkrav så är maxtiden 3 (tre) månader.....man kan alltså bli betalningsskyldig max 3x1273=3819kr.... detta skrivet utifrån egna erfarenheter.....
 
Atom skrev:
Vad har min inkomst med min bekants son att göra?
Åh, han måste missat hur det solklart framgick i ditt första inlägg att du inte var inblandad i det hela...

:banghead:
 
  • Gilla
Han i Skogen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.