Då vi köpt ett hus med tegelfasad så undrar jag vilket underhåll teglet kräver. Är ju oerhört tåligt det vet jag. Men ska man ändå behandla tegel på något vis? Huset är byggt 1956.
Teglet på huset är gult och det är det sista på ett radhus. Antar att man inte få färgsätta hur man vill heller?
 
K
Underhåll av tegel består mest av att kanske tvätta det nån gång och titta efter fogar som kanske behöver lagas. Mina svärföräldrar byggde sin tegelkåk 1974 och de har aldrig ens tvättat den.
 
Låter kanon! Tack för svar!
 
Hej!

Du kan behandla teglet med ett fasadskydd som ger en vattenavvisande men samtidigt diffussionsöppen yta för att förhindra tex sprängning när vatten fryser i teglet. Caparol har ett sådant system, det heter Disboxan 450 Fasadskydd. Är dyrt men kan vara värt att göra med jämna mellanrum.

/Daniel
 
Jag ska satsa på det...tackar så mycket för det tipset....:)
 
Hej!
Pratade med en granne i fredags, å hans granne i sin tur, har en jättefin tegelkåk (rött tegel) med kanonfina fogar. Inga som helst skavanker eller något.
Efter allt slagregn i höstas, så har han fått in vatten i sin grund runt huset. Och det är så att tegelväggen och fogarna har blivit så mättade av allt vatten, att det i sin tur runnit ner i hans grund. Så även om en tegelfasad kan se hur fin ut som helst, så kan man ändå råka ut för detta.
Vi har idag tegelfasad som behöver fixas, å då väljer vi att sätta träfasad istället.
Jag vill inte på något sätt skrämma dig eller så, men du skall ändå ha det i åtanke att man kan få problem.
Visst kan man få problem med vilken fasad som helst, men är det tegel så är det ju lite värre tycker jag, det kan ju även spricka osv.
 
K
Fasadskydd i all ära, men det är absolut inte nödvändigt. Enligt mig, oftast bortkastade pengar. Fungerar fasaden som den ska så kan man skapa problem istället.

Det Poggan skriver ovan tycker jag är lite larmsignaler utan grund. Visst kan man få in vatten och hela den biten, men det åtgärdar man. Många ggr så får man in vatten t.ex. pga att luftningshålen sätts igen. Vattnet kommer helt enkelt inte ut. Jag tycker, personligen, (No offence) Poggans inlägg är lite överdrivet.
 
Redigerat:
Jag tycker oxå att det låter lite märkligt det poggan skriver + att man ska börja använda fasadskydd på en tegelvilla. Man har ju alltid hört att en tegelvilla är så gott som underhållsfri. det är ju en av orsakerna till att man har tegel istället för t ex trä. Jag skulle då aldrig byta ut vårat tegel till trä.
 
Jo, tegel är säkert bra i all ära.
Men föreställ dig följande scenario:
Höstrusk på västkusten, där jag bor, det kan inte vara bra med tegel. Jag har sett många tegelvillor som har dålig syd/väst sida på huset.
Det är kanske skillnad om huset är omringat av höga träd m.m, som stoppar en hel del slagregn.
 
K
När teglet och fogarna blir mättade så suger de inte längre in vatten. Vattnet rinner nu längst med fasaden. Otäta fogar och håligheter släpper in det rinnande vattnet till luftspalten bakom som släpper ut det genom luftningshålen. Glidskiktet hjälper också till att leda vattnet ut från stommen. Vattnet landar sedemera på marken och otillräcklig dränering eller fellut på marken för inte bort vattnet och vips så har du det i grunden.

Så funkar kort och gott en tegelfasad. Problem som uppstår landar aldrig på teglet som felorsak. Såvida man inte använder typ icke frostbeständig tegel till en fasad i nordiskt klimat, men då ligger felet på materialväljaren.
 
Poggan skrev:
Jo, tegel är säkert bra i all ära.
Men föreställ dig följande scenario:
Höstrusk på västkusten, där jag bor, det kan inte vara bra med tegel. Jag har sett många tegelvillor som har dålig syd/väst sida på huset.
Det är kanske skillnad om huset är omringat av höga träd m.m, som stoppar en hel del slagregn.
Jag undrar hur gamla är dom skadade tegelhusen och hur ett trähus i samma ålder ser ut i dom regioner?
Tegel ruttnar inte även om det blir blött av och till .
Jag har i alla fall sett fler tegelhus vid danska och andra europeiska kuster än trähus. Man bygger trähus i Sverige mer av tradition än av praktiska grunder .... känns det som...

Att se över fogarna är ingen jobb jämfört med att tvätta eller måla träpanel med en supermiljövänlig färg som inte tål miljön den vistas i , tycker jag som flytade från en 80-tals trälåda till en putsat tegelhus anno 1938 . Ångrar mej inte . Blev trött på att öppna färgburken varje vår då det fanns alltid något man skulle bättra på - vindskivor, stakett, knutbrädor syd och norr - det tog aldrig slut om man inte ville låta det förfalla .
Färgtillverkarna uttnyttjar folkets vana att måla fasader så det finns färg till alla sorts fasader , till och med till en tegelfasad om man nu inte kan låta bli att semestra med en pensel i handen :). Jag spenderar hellre mina pengar och krafter på att underhålla fönster och dörrar som sitter i ett tegelhus än målar tegel. Man får mer nytta per lagd arbetstimme och krona , tycker jag :).
gaia
 
Roligt med kommentarer.
Visst det må vara med praktiska grunder.
Men vi står inför ett val kan man säga. Vårat tegel är i dåligt skick (en sida), samt att vissa fogar nu börjar att ge med sig, å vad vet man om kramlorna, kanske är de snart uttjänta? Huset är byggt 1957.
Vi hade planer på att riva de sidor som var dåliga/tråkiga (3 sidor, 2 gavlar 1 långsida), vi fick ett pris på detta ca 80.000+55.000 i material (lite rabatt på materialet), då är vi uppe i 135.000 mycket pengar för 3 sidor tyckte vi, å då får vi ingen extra isolering.
Idag ringde en snickare vi begärt offert av, han skulle ha 130.000 för hela huset (runt om) å då var det för hela kalaset, dvs material och arbete. Och då blir huset extra isolerat.Det vi gör själva är att riva teglet, skaffa ställning å måla.
Samtidigt som huset får en ny look, känns som en liten omstart.
Visst kan man bli trött att öppna färgburken, men det behöver man knappast göra varje sommar/vår.
Å jag ser målningen som inget "jobb" jämfört med att kratsa ur fogar, foga, byta trasiga/spruckna tegelstenar, men allt är ju relativit, vi alla gillar olika saker.
Men vi känner att detta är rätt att sätta träfasad istället för att tegla om.
//Patrik
 
Poggan skrev:
Men vi står inför ett val kan man säga. Vårat tegel är i dåligt skick (en sida), samt att vissa fogar nu börjar att ge med sig, å vad vet man om kramlorna, kanske är de snart uttjänta? Huset är byggt 1957.
//Patrik
No ja, ditt hus är ju egentligen ett trähus med gammal tegelskal :). Jag har föreställt mej ett liknande mitt eget och kunde ej förstå varför du vill så gärna täcka väggar med trä. Var jag i ditt sits så skulle jag välja som du ... om bara endast för att få mer isolering på huset byggd före oljekristiden :).
Lycka till!
gaia
 
Bra att du förstår mig litegrann! :)
Isolering är bra! Då slipper jag elda på mer i huset! :)
Miljötänkande i all ära! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.