Hej! Vi är relativt nyinflyttade i ett hus med sluten tank för toalett, separat slamavskiljare för BDT, som pumpas vidare till markbädd (markbädd på burk, modell 4evergreen Biorock) och sedan ut i dike.

Sedan har vi en pumpbrunn för att reglera vattennivån i marken då vattennivån är hög där vi bor.

Undrar bara lite vad det är man ska vara uppmärksam på och vad ni tror om underhållsintervaller.

Såhär resonerar jag efter att ha läst på:

*Rengöra pumpbrunn - ca var 3e månad
(Tömma brunnen och spola ur)

*Hålla koll på avluftningsröret till markbädden så att det inte ligger vatten. Kika någon gång i månaden? Låter det rimligt?

*Slutna tanken - dubbelkolla nivån då och då. Har tömning på abonnemang 1 gång/månad

Slamavskiljaren töms 1 gång/år på abonnemang.

Något jag missat att hålla koll på?

Tack på förhand
 
Redigerat:
Claes Sörmland
B Beckidekk skrev:
Hej! Vi är relativt nyinflyttade i ett hus med sluten tank för toalett, separat slamavskiljare för BDT, som pumpas vidare till markbädd (markbädd på burk, modell 4evergreen Biorock) och sedan ut i dike.

Sedan har vi en pumpbrunn för att reglera vattennivån i marken då vattennivån är hög där vi bor.

Undrar bara lite vad det är man ska vara uppmärksam på och vad ni tror om underhållsintervaller.

Såhär resonerar jag efter att ha läst på:

*Rengöra pumpbrunn - ca var 3e månad
(Tömma brunnen och spola ur)

*Hålla koll på avluftningsröret till markbädden så att det inte ligger vatten. Kika någon gång i månaden? Låter det rimligt?

*Slutna tanken - dubbelkolla nivån då och då. Har tömning på abonnemang 1 gång/månad

Slamavskiljaren töms 1 gång/år på abonnemang.

Något jag missat att hålla koll på?

Tack på förhand
Det som garanterat går sönder är pumparna. Det är inte en fråga om de går sönder utan om när. Så håll koll på dem. Jag undrar om du klarar rutinen var tredje månad över tid. Mer realistiskt är nog en gång på våren och en gång på senhösten, särskilt om du ska rengöra pumpgropen. Inte så kul jobb.

Sen kommer ju den slutna tanken att fyllas upp. Det är ett faktum.

Om det inte redan finns kan det vara värt att köpa lite teknik som varnar för för höga nivåer t ex med en lampa som tänds i trädgården. Det är enkel teknik med flottörer och köper du en lösning som fungerar med klenspännig slipper du ju den dyra kostnaden som elektriker innebär.
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som garanterat går sönder är pumparna. Det är inte en fråga om de går sönder utan om när. Så håll koll på dem. Jag undrar om du klarar rutinen var tredje månad över tid. Mer realistiskt är nog en gång på våren och en gång på senhösten, särskilt om du ska rengöra pumpgropen. Inte så kul jobb.

Sen kommer ju den slutna tanken att fyllas upp. Det är ett faktum.

Om det inte redan finns kan det vara värt att köpa lite teknik som varnar för för höga nivåer t ex med en lampa som tänds i trädgården. Det är enkel teknik med flottörer och köper du en lösning som fungerar med klenspännig slipper du ju den dyra kostnaden som elektriker innebär.
Nivålarm har vi på septi/slutna tanken med mottagaren i proppskåpet.

Gör det någon större skada på pumpen om man skulle rengöra 2 gånger om året istället för var 3e månad (4 gånger om året)?

Håller på att läsa på just hur pumpen funkar. Antar att det är samma princip på alla att man stänger av pumpen, låter den vara avstängd några sekunder för att sedan slå på pumpen igen. Då pumpar den brunnen tom. Rätta mig om jag har fel här!

Funderar även på om man ska investera i ett nivålarm för pumpbrunnen... Får se :D

Bara för att förtydliga. När du säger att det är ett faktum att tanken kommer fyllas - vad syftade du på? Den fylls ju kontinuerligt vid varje spolning...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.