Hej!
Är det någon som har tips hur man får sin sågklinga på gersågen att hålla längst.
Jag sågar mycket aluminiumlister.
Ska man olja in den eller preparera på någon sätt?
Ska man applicera något på alulisterna när man sågar?

Tack så mycket!
P
 
Jag har inte sågat så mycket i alu med gersågen, men när jag har gjort det har det funkat mycket bra att köra "torrt". Viktigt är att ha rätt typ av klinga - för alu ska du ha en trapetstandad klinga.

Vid gängning/borrning etc i alu så brukar ren T-röd eller en bladning av T-röd och vatten användas som skärvätska. Kanske kan det vara en ide vid sågning också? Jag vet inte om det spelar någon roll och om det finns något praktiskt sätt att applicera det.
 
Tack för svaret.
Jag kör med T-röd och det funkar väl hyfsat, tänkte om det fanns något bättre.
 
Det finns speciell skärvätska på sprayburk, kostar kring 120 kronor har jag för mig på optimera.
En sån burk räcker nästan hur länge som helst.

Det har dock en tendens att bli lite kladdigt av den då den samlar på sig en hel del spån och vätskan i sig är lite kladdig.

Jag har dock ingen aning om den här vätskan är bättre än tomtevatten (t-röd).
 
Försök med hälften T-sprit, hälften paraffinolja.
spriten kyler och oljan smörjer.

//KoW
 
Bra fintandad klinga med negativ spånvinkel.
Jag sågar alu dagligen och ibland slinker lite stål in med, behövs ingen skärvätska, det hade bara geggat till det hela.
Ta det lugnt bara och använd skyddsglas.

Klingan jag kör med idag är mer än ett år gammal nu, värdelös för trä men funkar kalas för aluminium.

/Kent
 
Använd inte en NY original klyklinga till ts55 och försök såga igenom en Festool-alu-styrskena på tvären... Jag har testat(ofrivilligt...) och det resulterade i en styrskena som fick göras om till en kort liten kapskena och en sågklinga som bara var att slänga... Jag skyller på att brädan jag skulle klyva var uppkäftig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.