Vi hyr ut en sommarstuga. Fastigheter har servitut på tillfartsvägen.
Det är ju fastigheten, och inte ägaren som har servitutet.
Hyresgästen kör med en SUV även när vägen är mjuk Den behöver altså fixas till. Jag anser att det är hyresgästen som brukar vägen som ska göra det, han tycker att det ska ingå i hyran.
Det finns material, men jag har inga maskiner till detta.
 
Om det finns något juridisk att falla tillbaka på vet jag inte men självklart är det du som fastighetsägare som ska underhålla vägen om ni inte har kommit överens om annat. När var å varannan svensk kör suv så är det ingen ovanligt fordon. Du får väl ha som krav till nästa hyresgäst att köra en Nissan micra...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
Om det inte framgår av hyresavtalet så kan du ju inte förvänta dig att hyresgästen ska ansvara för vägunderhåll.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Det är fastighetsägaren-hyresvärden som står för vägunderhållet.
Vad sades ang trafik när ni skrev kontrakt? Att det blir mycket trafik perioderna en sommarstuga används hör liksom till.
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Fastigheter har servitut på tillfartsvägen.
Använder flera vägen och vad är det för typ av servitut? Det enklaste för dig är kanske att prata med markägaren och se om han kan fixa till vägen mot att du står för en del av kostnaden.

Jag har själv en gård med delad framfartsväg med andra och är djupt tacksam att ha riktiga bönder omkring mig som kan fixa vägen vid behov. Det gör att jag utan knot gladeligen betalar vad de säger att det kostar när vägen emellanåt görs vid. Sådana kontakter rekommenderas, oavsett om det är någon du delar väg med eller inte.

***

Visavi en hyresgäst är det som andra varit inne på en solklar underhållsfråga som ankommer på dig som hyresvärd. Sånt får du helt enkelt ta höjd för när du prissätter uthyrningen.

På sin höjd kan du prata med hyresgästerna och be dem köra försiktigt vår och höst när vägen är mjuk.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Visserligen är det fastigehtsägarens undehållsansvar så länge annat inte skrivits i hyresavtalet. Å andra sidan kan man ju inte köra hur som helst på en väg som inte tål belastningen, exempelvis i tjällossningen.

Har man en hyresgäst som inte inser det själv är första steget att förtydliga hur vägen kan användas och inte. I andra hand får man då ta upp diskussionen om hur mycket högre hyran behöver vara för att täcka det underhållsbehov som hyresgästen skapar.
 
Tack. Sista biten till stugan är i kanten av ett kärr. Han vet om att den biten inte kördes på i onödan. Man fick gå de sista 100 meterna.
Dessutom bor han i stugan i princip året om, och kör dagligen.
 
J Jonas928 skrev:
Tack. Sista biten till stugan är i kanten av ett kärr. Han vet om att den biten inte kördes på i onödan. Man fick gå de sista 100 meterna.
Dessutom bor han i stugan i princip året om, och kör dagligen.
Då är väl problemet inte vem som underhåller vägen, utan att någon som vet att den inte är avsedd för den typen av körning åker där i alla fall. Förmodligen har du inte något case i fråga om skadestånd för åverkan innan du har förtydligat att det inte är en bilväg och att parkeringen för boende ligger på platsen 100 meter från huset.

Som jag ser det har du två möjliga vägar framåt. 1. Vara strikt med regler om körförbud på den del av vägen som inte är bilväg. (kanske tom skylta det?) 2. Bygg en bilväg (och ta ut kostnaderna för det från hyresgästen).
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Justera hyran så den täcker vägunderhållet.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.