Har precis blivit med sänksåg, begagnad... Känns som den behöver frächas upp... Vad ska man tänka på? Den går fint men var väldigt dammig/skitig när jag köpte den.
 
Jag brukar löpande bara torka av alla verktyg jag nyttjar direkt efter användning med våtservett och sen med torr handduk. Inte optimalt men väldigt smidigt.

Själv är jag inte så förtjust i att göra rent med renblåsningspistol även om det händer med vissa verktyg (motorsåg mm i stressade lägen). Istället så gör jag såhär några ggr/år beroende på hur mycket verktyget använts. Jag skruvar av klinga, anhåll och allt rörligt, perfekt på ts55 med plugit dessutom. Sen kör jag tandborste och lite gul såpa och borstar rent för att sen eftertorka med vanlig polerduk till bil. Klingan rengörs noga och allt återmonteras o är klart för nästa användning. Notera att jag har fulklingor från Biltema till allt skitigt plus att jag har cirkelsåg till rent bygg så de två vanliga klingorna är oftast inte särskilt nedsmutsade
 
Efter att ha tappat min TS55:a i golvet, och sedan ta den i drift utan att kontrollera den, kan jag komma med en del goda råd. Även om sågen ser prydlig ut kan det vara en god idé att kontrollera och justera att den sågar i 90 grader och att toe-in är korrekt ställd. Detta bör ske innan man sätter sågen i en bänkskiva som man har lagt 80 timmar och material för 11000 på. Gissa hur jag vet det...?

90-graders inställningen kan man göra på en mängd olika sätt, men det säkraste är att göra ett snitt och kontrollera resultatet. Om man vill komma snabbare fram kan man skruva av täcksidan utanför klingan och ställa med en bevel box eller motsvarande. Det finns två ställskruvar för att justera att 90 gradersläget.

Toe-in-justeringen gör man med bladmått eller motsvarande vid fullt sågdjup enligt den amerikanska tilläggsinstruktionbok som man kan hitta på internetz.

Edit:länk
http://www.waterfront-woods.com/festool/
 
Redigerat:
Det går vidare bra att snygga upp den blåsvarta Festoolplasten med WD40. Gnid in med trasa och torka bort allt överflöd så man inte får WD40 på hela omgivningen. Vet inte hur bra produkten är för plasten men jag har snyggat upp en del maskiner på det viset.
 
Just festool-maskinerna är ju väldigt "enkla" att skruva i så jag har några gånger helt enkelt tagit av alla yttreplastkåpor och sen borstat/blåst bort damm osv.

Tycker inte man behöver vara så rädd för att skruva isär saker och ting.

På T55 kan det dock vara bra att veta att de två skruvarna som sitter i handtaget är olika långa och ska så vara. Annars får du ut en skruv i handflatan. Gissa hur jag vet det ;-)
 
Tack för snabba o bra svar!

Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.