Hur underhåller ni era handhyvlar/stål och starrett vinklar? Jag har förstått att dessa kan rosta om de lämnas ute eller i hög luftfuktighet. Man blir lite klyven som nybörjare på alla dessa produkter

Jojobaolja
Maskinfett
Maskinolja
Parafinvax
Hårdwax

Listan kan göras hur lång som helst.

Hur skyddar man sina verktyg helt enkelt? Vad smörjer man in stål och hyvklar etc med.
 
J jn4u skrev:
Jag har förstått att dessa kan rosta om de lämnas ute eller i hög luftfuktighet.
Verktyg som handhyvlar skulle jag aldrig lämna ute oskyddat för regn. Måste jag använda dem så att de blir blöta skulle jag nog torka dem i bastun eller i svag ugnsvärme.

För att motverka rost kan man "ånga" på en tunn oljefilm. Det finns speciell skyddsolja, exempelvis denna:

En skärmbild av en webbutik som visar en burk med skyddsolja för 79,90 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag gissar att exempelvis 5-56 eller WD-40 fungerar precis lika bra,
 
K
WD40 är ju vanligt förekommande att använda för att förebygga rost på större gjutjärnsytor mm
 
Men det är ju som 5-56 fast lite mera fast. Skall jag verkligen spruta det på dyr hyvel?
 
J jn4u skrev:
Men det är ju som 5-56 fast lite mera fast. Skall jag verkligen spruta det på dyr hyvel?
Valfri olja skyddar mot rost.
 
Det som är viktigt att tänka på är om det man skyddar verktyget med kan vara negativt för senare ytbehandling av trä. Rost kan undvikas med massor av olika substanser men vissa måste avlägsnas före användande med lösnings- eller rengöringsmedel av något slag.
Annars kan man få problem vid målning osv.

Camelliaolja ska tydligen skydda mot rost utan att skapa problem med senare ytbehandling.

Men det jag har fått lära mig funkar är att använda Carmalite — en produkt som används för att förbättra glidet på hyvelbord, bordssågar, stämborrar mm — som också har rostskyddande egenskaper. Förmodligen har Waxilite, Silbergleit och andra liknande produkter samma egenskaper.

Om jag skulle långtidsförvara verktyg skulle jag ta något trögflytande som man sprayar på och vara beredd på jobbet att sedan ta bort det innan verktygen används igen.
Om det handlar om lite skydd för verktyg som används regelbundet skulle jag satsa på något av ovanstående.

Viktigast av allt är väl ändå att inte utsätta verktyg för hög luftfuktighet eller direkt väta utan att torka dem direkt.
//Ronnie
 
M
Johnson's baby oil, dvs mineralolja som jag även använder vid slip/bryning ;-)
 
Jag brukar använda Simonitz hårdvax på sågblad och hyvlar annat som kan bli litet fuktiga. Verktyg som bara används i någotsånär torra utrymmen rostar inte så de behöver inget skydd.
 
Tack alla! Köpte till slut en flaska med 3 i 1 olja och Trend hade något rulle med vax. Rulle av någon typ av papper som göra att saker inte rostar.

Flera äldre med dåliga verktyg som gått att slipa har åkt ut. Äldre saker som har gått i släkten i flera generationer har nu slipats upp och oljats in.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.