Hej!

Jag har nyligen flyttat in i ett nyrenoverat hus med en stor (matt) granitbänk i köket. Min hyresvärd är mycket rädd om denna, men denne säger nu att bänken skall oljas in med granitolja minst en gång i veckan. Stämmer verkligen detta?
Det jag läst mig till tidigare säger att bänken skall oljas in ett par - tre gånger när den är ny och sedan räcker det med en gång i halvåret ungefär.

Hur ligger det till egentligen?
 
Det beror helt och hållet på om det är granit eller om det är marmor / kalksten.
Livsmedel och "olja" är ingen bra kombination.
Tvätta bänken med vanligt diskmedel, (YES eller liknande)
När skivan är lite småfuktig torkar du av med en torr kökshandduk så skall det räcka.
Är materialet marmor / kalksten kan du använda en permanent olja som de flesta stenfirmor bör ha. AKEMI har olika produkter till detta.
 
Funkar det verkigen med matt granit? Vi "fick" inte ens köpa en av stenfirman för att de blir så fula hur man än gör med inoljning mm. Blankslipad eller ingen stenskiva alls var deras råd.
 
Vi håller precis på och ska köpa stenskivor till vårt kök. Så här säger tillverkaren på sin hemsida:

Hur ska jag sköta om mina stenskivor?

Alla mattslipade stenskivor samt svart diabas blankpolerad är impregnerade hos oss och rengörs vid behov med vatten och lite diskmedel.
Övriga stenskivor levereras med en flaska stentvål, använd denna enligt instruktionen som följer med.
När flaskan med stentvål är slut har stenskivorna fått ett bra skydd och fortsatt rengöring görs med vatten och lite diskmedel.

http://www.cgksten.se/faq.html
 
Tack för länken, det var intressant. Kanske det går bra att ha mattslipade granitskivor trots allt. Läste lite där om färgförstärkningsmedlet, någon som kan berätta mer? Erfarenheter?
 
Med färgförstärkare som är en permanent behandling (impregnering) får man en ordentlig grund för framtiden.

Vanligt diskmedel är basiskt och ger skivan ytterligare resistans mot fläckar.

Den matta ytan speglar inte spottarna från underskåpen som kan vara riktigt störande i blanka ytor. (även i blanka laminat)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.