Hej!

Håller på att renovera fönster och är lite osäker på hur jag skall göra på bästa sätt.

Huset är från 2004 men är redan orolig att vissa fönster börjar bli dåliga då trät i underkant ser rätt härjat ut (dock inte mjukt än)


1) Förra året skrapade jag och på med olja/grundfärg och alcros vattenburna fönsterfärg men det blev sprickor redan efter 1 år på vissa ställen i färgen på utsatta ställen. Är det normalt att man får bättra varje år där fönstren tar som mest stryk?

2) såg när jag bytte foder att fönstren är trärena från fabrik och målade på plats, är detta normalt förfarande? Dom är t.ex trärena i fönstrets undre karm under blecket där man inte kommer åt att måla.

Under foder:
Fönsterkarm med bortskrapad färg och synliga sprickor på ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3) skall jag försöka täta mellan fönsterlist och bleck med mjukfog (typ sikaflex/maxiseal) så att det inte regnar rätt ner där det är öppet på bilden? Gjorde det på några andra fönster men vet inte om det är rätt förfarande. Tänker att dom ändå kan lufta ut då det är öppet under blecket.

Så här ser det ut när jag skrapat:
Närbild på fönsterkarm med bortskrapad färg och synliga träskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag lagt mjukfog i öppningarna och målat över på några andra fönster:
Närbild på ett hörn av ett fönster med synlig skrapad färg och applicerad mjukfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tar gärna emot allmänna tips om hur jag får mina träfönster att hålla längre, vill helst inte byta dom för att dom ruttnar ihop i förtid.

Tacksam för svar.
 
surris
Blecket ska egentligen sitta hela vägen uti fönsteröppningen, man får du såga ur lite I fodret. Men om du inte vill byta bleck så tycker jag det är rätt väg du gått med att täta.

Är dom trärena i karmunderstycket så regnvatten från bläcket studsar upp där så är det ju inte så bra...det borde du isf försöka måla.
 
surris surris skrev:
Blecket ska egentligen sitta hela vägen uti fönsteröppningen, man får du såga ur lite I fodret. Men om du inte vill byta bleck så tycker jag det är rätt väg du gått med att täta.

Är dom trärena i karmunderstycket så regnvatten från bläcket studsar upp där så är det ju inte så bra...det borde du isf försöka måla.
Ok så då tätar jag igen alla öppningar.
Brukar man täta först och sen slutmåla eller skall man måla fönster klart och lägga tätningen det sista?

Ser ut som att det eventuellt har varit målat där under nån gång men all färg är borta (svårt att få en bra bild).

Närbild på ett fönster med en trälist som behöver underhåll och ny tätning samt målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får helt enkelt försöka pilla in färg där emellan också då. Vilken maskeringstejp får man använda på plåt, kan man ha vanlig vit eller måste det vara blå?
 
surris
S Sileniuz skrev:
Ok så då tätar jag igen alla öppningar.
Brukar man täta först och sen slutmåla eller skall man måla fönster klart och lägga tätningen det sista?

Ser ut som att det eventuellt har varit målat där under nån gång men all färg är borta (svårt att få en bra bild).

[bild]
Jag får helt enkelt försöka pilla in färg där emellan också då. Vilken maskeringstejp får man använda på plåt, kan man ha vanlig vit eller måste det vara blå?
Måla med tätningen, men om du grundar nåt så grunda först och sen tätningen innan slutstrykningar.
Blå är bättre!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.