Jag hyr bottenvåningen i en tvåfamiljsvilla byggd 1928 sedan åtta år.
2011 skrapade hyresvärd med son bort lite färg på fönsterbågar och duttade på ny färg. Vissa av de "renoverade" fönstren har målats igen så de inte kan stängas och andra går går inte att stänga.
Nu i år får jag en faktura på över 3000kr att ett fönster helrenoverats pga. att jag ska ha vädrat!
Jag ringde den förra hyresgästen och inget underhåll av fönster hade skett under de år han bott i lägenheten.

Är det jag som har fel när jag tänker att en helrenovering innebär att fönstret plockas ner, all färg tas bort och att man sedan målar? Underhåll av fönster i gamla hus ska väl också ske kontinuerligt?
Tacksam för svar med info!
 
Det ska stå att andra fönster inte kan öppnas.
 
Hade jag aldrig betalat! Varför skall du som hyresgäst betala det? Kan förstå det om du har fönstret öppet alltid i vilket väder som helst så att det regnar in och fönster och golv skadats, alltså ren oaktsamhet.
 
Det skall du inte betala.
Han/hon skall göra en ordentlig renovering av fönstren och det ingår i din hyra normalt.

Att renovera fönster innebär att man tar ned fönstret. I alla fall om det är gammalt och kitet är dåligt. Man kan laga kit men du måste ta ned fönstret iaf.

Jag har ett hyreshus med modernare fönster. De har jag målat när de satt fast men då öppnar man det lite så att man inte målar igen fönstren. Dessutom mycket plåtdetaljer.

Man måste kunna öppna fönstren. Hur har han tänkt sig att fastigheten är brandsäker om ingen kan öppna några fönster?
 
Tack för svar! :)
Jag har självklart bestridit fakturan.
Det är gamla fönster så jag har inne- och utefönster och dem som är ute bör väl räknas till fasaden?

Att vädra är ett måste eftersom huset "har" självdragsystem men inte eldningsbar kakelugn plus att fönster och dörrar tätats så mycket att det inte kommer in någon tilluft och inga tilluftventiler finns. På det fungerar inte fläkt i badrum så efter dusch måste man vädra liksom man måste när man lagar mat och har på köksfläkten. Lägenheten som är en hörnlägenhet har sol från gryning till skymning så det blir kokhett på sommaren och jutan att vädra kan man inte vistas i lägenheten. Efter att en plastpåse som jag hängt på en handuksknopp smält av solen satte jag upp solfilter pga. av rädsla att solen skulle kunna orsaka brand.

Och ja, jag flyttar snart men det betyder inte att fakturan som skickats till kronofogden är borta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.