Håller på och ska ordna till golvet i barnrummet men har problem då jag inte har några bjäklar att bygga upp undergolvet på. Hur kan jag göra när det ser ut som på bilderna?
 
  • S5001963.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • S5001964.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips?
 
Är det bara runt murstocken det är "öppet"? Vad hade du tänkta att lägga för undergolv resp övergolv? Är det en träram runt murstocken?
 
Ja det är bara runt murstocken. Kommer troligtvis att bli laminatgolv ovanpå befintligt trägolv sedan.
Finns inte någon träram runt murstocken.
 
Det är lite svårt att se på bilderna, men det kanske går att gjuta upp det i samma nivå som trägolvet. Det ser ju ut att vara torrt och fint under.
 
Gjuta direkt på ovansidan av källartaket?
 
Ja, det är ju inte helt klockrent med tanke på att betongen kommer i kontakt med trä.
Men om det inte tillkommer mer markfukt på något vis så ska det inte vara något problem. Kom ihåg att dammsuga rent och prima innan bara. Annars är det att försöka få i brädor runt om så du kan laga upp hålen med golvbrädor/spånskiva el dyl. Men det ser inte ut som att det är så lätt på bilderna.
Svårt att ge ett vettigt svar bara genom att se bilderna.
 
Andra tips? Närmast till hands nu är att sätta balkskor för att få dit en regel på bild två. Sen sätta ytterligare en balksko i vinkel på den regeln och en regel direkt på murstocken på bild 1 för att få dit en regel längs med murstocken. Går inte att göra det med enbart balkskor då det inte finns någon regel under väggen högst upp på bild 1.
 
Redigerat:
Hej, jag kollar själv på lösningar med golv på betong. En lite dyrare men perfekt lösning för dig måste väl vara Nivell-system att regla upp med. Eller har jag missförstått dig då?
Ett annat jag kommer att tänka på är att gjuta "högar" av beton direkt på ditt underlag. I det sätter du balksko, distanser eller vad du nu vill. Kommer ingen fukt underifrån måste det väl funka med att lägga reglar i betongen - kanske med nån papp mellan?
 
Jag har helt enkelt ingen lust att använda betong då jag aldrig har gjutit något och jag har tänkt fixa det här själv. Därför jag fortsätter fråga trots att jag redan fått svar.
 
Ooooh men räds inte. Gjuta är grymt enkelt. Åk till bauhaus eller byggmax och köp grovbetong på påse. blanda i en murhink med visp (100 kr) och borrmaskin. blanda noga vatten/bruk.
lägg upp högar. inte svårare än att göra sand-torn på stranden. högarna brinner på ett par dagar max. det som ska vara i högarna bör fixeras med något så det är still.
gjuta och mura är hur koj som helst.
 
Kan man lägga en golvbjälke/regel 45mm ifrån väggen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.