Jag har behov av att ersätta fyra brädor (belägna bredvid varandra mot ena väggen) då de lagats av tidigare ägaren med annan tjocklek så golvet är ojämnt - dvs lutar "nedåt" mot väggen).

Ovanpå golvet tänker jag låta lägga ett parkettgolv (med stavar dvs inte flytande plattor som ser ut som parkett).

De existerande brädorna i undergolvet är 100 mm breda (plus sponten som sticker ut ca 10 mm) och 22 millimeter tjocka. I byggritningen till huset står bara "undergolv TP 22" vilket jag antar står för träpanel 22 mm. Vet dock inte var de fått denna udda dimension som inte verkar gå att få tag på idag (var kanske vanlig på 60-talet)?!

Jag har funderat på två olika alternativ:
  1. Använda ospontat 22 mm "råplan" finns inte i 100 mm bred men väl 95 och det går kanske inget om det blir en glipa på 5 mm mellan brädorna eller så kan jag blanda 95 mm och 120 och såga av 5 typ mm på en bräda. Någon jag pratade med nämnde dock att råplan innehåller mer fukt (typ dubbelt) jämfört med hyvlat och att det KANSKE kunde påverka parkettstavarna?!
  2. Använända någon tunnare dimension av hyvlade ospontade brädor och lägga under typ Grålumspapp så att det kommer upp i samma höjd som resten av golvet.

Vilka för och nackdelar ser ni med dessa förslag och finns det några andra bättre alternativ?

Redigerat:
Eller så lägger du på lite flytspackel, om det ändå ska läggas annat golv ovanpå sen ;) Det är nog det enklaste och bästa alternativet.
Ett annat alternativ kan vara att lägga masonit på befintligt golv för att bygga upp höjden. Beror ju lite på hur mycket det skiljer, och om det är plant eller inte.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Spackel hade nog inte fungerat då det var glipor mellan brädorna (såg för j**kligt ut på alla sätt - fattar inte att någon vill göra ett så fult underarbete) och nu har jag redan pockat bort dem för att hitta på någon bättre lösning.

Masonit kunde ju möjligen funka att lägga under (mot reglarna) för att få upp tunnare plankor på samma nivå som de existerande 22mm... känns bättre än t.ex. papper...

Tror dock jag chansar på 22 x 120 mm "råplan" - det där med fukt låter inte som en så stor risk om ingen här kan bekräfta att det kan bli problem... vad säger forumet?

Varför inte en golvspånskiva?

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
@Location ja om jag kan hitta en "stuvbit" så skulle det kunna fungera bra med skiva - finns ju i 22 mm också. Har nämligen inte bil så att få hem hela skivor på bussen går ju inte och hemkörning kostar ju en slant - dessutom behöver jag inte mer än denna lilla bit...

Ja, skulle precis till att föreslå golvspån, rätt tjocklek och allt. Såga till biten du behöver på byggmarknaden. Du kan också kolla vad de har för stuvbitar, ta en, av vad material som, nästan, som är 22mm tjock, och såga till i den storlek du behöver.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Hur tjockt är parkettgolvet? Du kanske kan använda några spillbitar av det att lägga där!?

Jag skall besöka trävarubutiken och snacka med personalen där så får vi se vad de har för "stuvbitar" - platta vore nog perfekt 22 mm, både styvt och billigt (om man kan köpa en mindre bit i vart fall).

Klart du ska ha råspont 22 mm. Passar det inte med bredden så går det bra att limma ihop 2 brädor och sedan klyva ner till önskad bredd, (sista brädan mot väggen).

Att råspont är fuktigare är bara för att den inte är torkad som golvplank. Det betyder att man behöver se till att pressa ihop alla springor till ett minimum när man lägger det. Sedan torkar det isär lite i skarvarna, men det är alltså inga problem om man sett till att få ihop dem ordentligt vid läggningen. Alt kan man lägga in dem löst först tills de torkat ihop, och sedan spika fast dem.

Efter några veckor, kanske ett par månader, i rumstemperatur & fuktighet så har de samma fuktighet som allt annat trä i huset. För nertorkat golvträ blir det normalt tvärtom, dvs det uppfuktas till husets värde med tiden. Sedan är det ingen skillnad. Trä är trä, och det är hygroskopiskt och tar upp resp avger fukt efter omgivningen. Så det är inget problem för ditt parkettgolv.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.