Hej.
Vår lilltoa ska få utökning. En dusch-hörna ska läggas till.
Förutsättningar: souterränghus 1978 med platta på mark utan isolering under. Det blivande badrummet ligger i nedre plan ut mot en vanlig vägg. (Ej "kalla" källardelen)
Golvet är idag uppbyggt med 70 mm frigolit på en helt plan och horisontell betongplatta. Över denna ligger det golvspån 22mm och plastmatta. Plattan är snustorr. Låg golvreglar under innerväggarna rätt emot plattan och dessa är snustorra och visar noll spår av gammal fukt.

Totalt sett har jag ca 100mm att jobba med till högsta punkt på golvet.

Tanken är att det ska bli klinker på golvet.
Golvvärme är inte aktuellt.

Min "enkla" fråga är:
Hur/med vad bygger man upp golvet?
(Vill inte att det ska bli iskallt så betong är uteslutet)
 
Skall du ha klinker måste det vara ett stabilt underlag, typ betongkaka eller armerat fytspackel. Är det plastmatta behöver du bara spackla fall.

Du skall inte ha golvvärme vad jag förstår av texten. Fundera på det, är lätt att ångra sig efteråt....
 
Men vad är stabilt?
Kan man t.ex bygga upp med cellplast och flyta kaka över?
Är ute efter lite konkreta förslag.
 
I vår huskonstruktion har vi betongplatta + 60 mm cellplast + 40 mm armerad överbetong. Det har hållt för alla husen i kvarteret. :)

Tänk på att när du lägger överbetongen så använd en ROT-betong som bränner snabbare, tex Ardex A35. När jag gjorde om tvättstugan nedan så använde jag sen golvspackel (Ardex A45) på betongen för att bygga fall, men man kan flytspackla också.

(Angående golvvärme kommer jag att lägga Kelvin Värmeslinga, den kan man lägga själv ovanpå tätskiktet. Då kan du ångra dig om du vill koppla in den efteråt. ;-) )
 
Låter som en bra plan. Något sådant jag hade tänkt men inte hittat info om.
Tack för infon.
Någon annan som har något annat förslag?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.