Skulle måla mitt fönster inne som är målat sedan länge och gulnat. Slipade ytan och skulle använda Alcro servalac Aqua. När jag målade blev det strävt och under färgen löses upp. Hur är detta möjligt?.
använder vatten baserad färg. Hade kunnat förstått om jag använde en oljebaserad färg att måla över med. Hjälp!
 
Tvättade du med målarsoda innan du slipade? Vad tog du bort slipdammet med?
 
Va kort sagt, hur ser det ut och yttrar sig?
En vattenbaserad löser inte upp nån färg men däremot kan man tänka sig att det kan bli blåsor p g a fukt som kommer in under föregående lager.
Slipa ner mer och grunda skulle jag säga.

/Kent
 
Har tvättat och slipat. Nästan direkt när jag lägger på färgen så blir det ränder och grusigt så att säga. Använder en fin pensel (ingen byggmax, biltema)
 
Låter som att det finns fett eller målarsoda kvar på den gamla färgen. Då kan vattenbaserad färg pärla sig som du säger. Testa även med en helt ny pensel för vattenbaserade färger (syntetborst) som du först tvättat i varmt vatten och låtit torka innan du målar.

Om du slipat med stearatbehandlat sandpapper (brukar vara vitflammigt, ej enfärgat) och inte tvättat bort slipdammet ordentligt kan man även få liknande problem. Om du målar med färg som stått i minusgrader och frusit kan även dessa problem uppkomma. Fäster färgen på en trären bräda?
 
Penseln köpte jag tillsammans med färgen på en färghandel. Men skall slip lite mer samt vara extra noga med att tvätta. Färgen har ej varit utsatt för minius grader. kan hända att jag använt en gammal målarsoda för tvätta, skall köpa en ny.Tack för infon.
 
Kan också vara fel på färgen, vilket jag drabbades av i våras.
Den ville pärla sig och var bara õppen i 15-20 sekunder. Liknar delvis det du beskriver.
Åkte direkt och påpekade, inga problem att få ny färg. Men fick vänta några dagar då färgen BasA för att bryta var slut...... De hade troligvis fått en felaktig leverans eller hade färgen under transport stått kallt.
 
Mattias_Jo1 skrev:
kan hända att jag använt en gammal målarsoda för tvätta, skall köpa en ny.
Jag har väldigt svårt att tro att åldern på din målarsoda har med det hela att göra.
 
Ok! Skall iaf testa att måla på en ren bräda när jag kommer hem. Färgen som sitter målades dit för minst 30 år sedan.
Tipset från en den färg butiken var att köpa en spärr grund typ BIN, men den kostar typ 400:- vill helst slippa det.
 
Tvätta inte med målarsoda efter du slipat. Endast före annars riskerar man att det finns målarsoda kvar i den gamla färgen. Efter att du slipat skall du bara tvätta med vatten. Slipa med ett vanligt 120-korns slippapper. Tvätta även penseln noga med penseltvätt innan du målar igen, nya penslar skall man alltid tvätta innan man använder dem.
 
Hade liknande problem med mina fönster, målartvättade och slipade nästan trärent, men färgen ville inte fästa ordentligt, hade målat med Beckers elegant aqua lackfärgsgrund. Underarbetade igen efter konstens alla regler, samma resultat. Gick till färgaffaren och fick provburkar på Beckers Symfoni Lackfärgsgrund och Lackfärg, funkade faktiskt! =).
 
Redigerat:
Jag blåser liv i den här gamla tråden. Nu har även jag drabbats. Skulle måla insidan på ett fönster som inte målats på flera årtionden. Möjligen jan det vara originalfärgen från 70-talet. Mattade ner ytan med 120-papper. Dammsög noga och dammtorkade med fuktig trasa. Sedan skulle jag grunda med Teknos Aqua Primer. Helt plötsligt blir det bara havregrynsgröt av allt. Hur tusan är detta möjligt? Samma grundfärg (ur samma burk) har jag med framgång använt på andra snickerier och fönster i kåken. Det har inte varit några problem als. Lite märkligt är det att flera här verkar ha haft samma problem med just fönster. Vad använde de för märkliga färger förr?

Och hur städar man upp den här sörjan? Och hur komma vidare?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Kan det vara så jäkligt att det är linoljefärg jag har stött på? I ett 70-talshus? Det låter ju helt orimligt. Men när jag googlar på ämnet så verkar linoljefärg bete sig så.
 
O Olf Oggler skrev:
Det låter ju helt orimligt.
Varför då? På femtio år kan mycket ha hänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.