Tänkte montera en takskjutport nu innan det blir alltför kallt, men inser att det kommer nog att ta lite längre tid än tänkt... Rev bort masonitskivorna på insidan av ytterväggen och såg då att reglarna närmast öppningen är av dimensionen 34x160, fast den är ju avfasad i ena hörnet så den bit som är 34mm tjock är nog bara 150mm. Ovanför porten sitter det inte någon regel, utan mest lite småbrädor och reglar för att det ska gå att få dit isolering och skivor. Det är alltså ett enplans myresjöhus från -88 med garage i ekonomidelen som det handlar om.
Sen upptäckte jag att på ena sidan har regeln spruckit ganska rejält, och ser då att syllen slutar innan, och sedan går det ytterligare en liggande regel ut en liten bit som i sin tur stödjer den stående regeln. Nu vet jag att det är betongbalkar som det är utskuret för garageportöppningen för i, och då går det ju inte att bara fortsätta med syllen i tomma intet.
Vill ju givetvis ta bort den spruckna regeln och dessutom kanske lägga en till just innanför som får stå på rätt ställe då. Men vad hade ni gjort? Lägger lite bilder så ser ni hur det ser ut!
Men nu vet jag iaf varför den gamla porten har varit så attans trög att öppna och stänga på vintern!! Kan man kanske lägga en ny regel på insidan av den gamla, ta bort den gamla och sedan dra dit en till som går hela vägen mot betongplattan så att man dels får dubbla reglar och så att man får rätta bredden på porten?

Så här ser det ut i det stora hela:
Unfinished garage interior with exposed insulation, removed wall panels, and a closed metal door.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och i nederkant:
Sprickor i träregel nära garageport i hushörn med isolering och synlig betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hmm och undrar vad som finns här då?
Öppet väggparti över garageport med synlig isolering och sparsamt placerade reglar och brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parti ovanför garageport med synliga brädor och reglar, isolering samt del av dörrmekanism, i en utrymme under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någons hand lyfter isolering för att visa en del av en träregelstruktur och en plastskiva vid en garagebyggnadsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och plasten på UTSIDAN av isoleringen, precis enligt regelboken! Eller??
Inuti en vägg med bristfällig isolering bakom en slarvigt applicerad plastångningsbarriär och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gör det enkelt för dig. Bygg en ram med 45x170 med dubbla reglar på sidorna och en stående ovanför i det mått du vill att porten ska vara i. Sedan hackar du ut betongen så den inte är ivägen för portöppningen (du kan ställa "ramen" ovanpå betongkanten alltså). Lägg syllpapp mellan trä och betong och fäst ramen i betongen och i övriga träreglar på lämpligt sätt (byggvinklar, etc). Samtidigt som du monterar nya ramen, kan du stötta upp bärande delar och ta bort gamla reglar som är ivägen för nybyggda ramen.

Då har du ett stabilt underlag för portmontaget. Se till att bygga ramen rak och i både våg och lod, men även i exakt rätt mått efter portens storlek. Då sparar du tid vid portmontaget.
 
Blev som så att jag nu har satt varsin 45x170 innanför dom gamla reglarna, sedan rivit bort garageporten och allt ovanför den. Sedan har jag tillfälligt lagt igen öppningen med osb utvändigt och nu rivit bort dom gamla reglarna. Har lagt till en 45x170 bredvid den andra nya regeln på vänster sida så nu är det dubbelt på den sidan, nu återstår högersidan och allt annat imorgon.
Ska samtidigt passa på att förbereda för eldragningen när jag ändå har öppet mellan reglarna.
 
Låter lovande. Lägg upp en bild sen så får vi se hur resultatet blev. :)
 
Dubbelreglarna på plats Steg i ett garage med isolering och ångspärr installerade, väntar på att montera port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hörndetalj i ett garage under renovering med synlig dubbelregel, isolering, ångspärr och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liggande regeln på plats

Garage under renovering med nya reglar, isolering, OSB-skivor på väggen, samt en stege i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering och ångspärr

Vägg i garage under renovering med ångspärr, isolering och osb-skiva, innan målning och portmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Osb och gips

Renoverat garage med OSB-väggbeklädnad, utsparat för port installation och byggstege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre vägg i garage med OSB-skiva monterad, isolering synlig, väggar målade i grundfärg, utan spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så lite grundfärg och täckfärg på det hela. Skippade spacklingen, det är ju trots allt bara ett garage!!

Inre garagevägg med OSB-panel, gipsskivor och grundfärg, stegar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garagevägg med osb-skivor, gult trappsteg, och förberedelser för portinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som att det kommer att hålla nu!! Nu är det bara att montera porten kvar då!!
 
Ja, det där såg ut att bli bra. Jag har de senaste fyra-fem åren hållt på med garageportar (portmontör) så har du några frågor är det bara att höra av sig. :)
 
Ok, det ska jag göra!! Till att börja med; räcker det med Molly i taket för dom infästningarna? Det är glespanel cc30 och enkelgips.
 
Nu vet jag inte riktigt hur stor porten är, men cirka 2400 x 2000? Då borde portbladen väga runt 60-65 kg, plus lite vikt på stålskenorna, så säg 80 kg. Den mesta vikten hamnar på väggskenorna, men för att vara på säkra sidan brukar jag säga 25% i varje fästpunkt.

Har du två takfästen så hamnar alltså 20kg på vardera takfäste, så en M4 metallexpander blir för klen. En M6 metallexpander brukar påstås hålla för 40kg, så då har du en del marginal där också. Det värsta är dock eventuella vibrationer från när porten öppnas och stängs så jag brukar alltid försöka skruva i reglar om det går. Vid vissa tillfällen har jag fått använda metallexpander och det har gått bra, då har jag tagit så grov expander som möjligt.
 
Hmm då är det nog kanske lika bra att skruva fast en bräda utanpå gipset ca 30mm tjock mellan två glespaneler så borde väl det räcka?? Blir ju inte lika snyggt men desto mer funktionellt!
 
Kommer du åt vinden? Isf skulle jag lägga en stump regel ovan takstolarna och sätta långa gängstånger upp till reglerna.
 
Som Robert-san01 säger, det blir helt klart snyggast. Så har jag gjort några gånger, och vid de tillfällen det inte går har jag satt en L-profil med hål i mellan reglar/gles, liknande denna (Ahlsell):

L-profil med flera hål för montering mellan reglar eller gles, refererat från Ahlsell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.