I somras slängde vi ut vedpanneanläggningen och håller nu på att installera en beggad Nibe EVP 510 med tillhörande F2025. Med i paketet följde ett expansionskärl på 25 liter, vilket i mina ögon är på tok för litet? Bara innerdelen har en vattenvolym på 480 liter, därtill tillkommer 6s stycken 800mm dubbla radiatorer och 80 m2 golvvärme.

Borde inte expansionskärlet vara minst 50-75 liter?

Vad händer om man har ett för litet expansionskärl?
 
Det är väl räknat på att det är ganska konstant temperatur och då behövs inte så stort. Värre är det med vedeldning
 
Men vattenvolymen på 480l. Är inte det varmvattenberedaren i den? Varför skulle den innehålla en halv ackumulatortank?
 
Det är en tank för värmevattnet på 480 liter. Sen är det en slinga i den som värmer tappvattnet.
 
Som sagt jag vet inget om vad den typen är eller gör. Men det lät osannolikt att den skulle ha 480 liter värmeledningsvatten, om det inte är en acktank.

I så fall behöver du ett exp. kärl som dimensionerqs efter volymen av värmeledningar och radiatorer. och då tror jag att 25 liter räcker i ditt fall. Att ha 6 radiatorer är inte så mycket. Och det är en relativt måttlig area med golvärme.

Om man har för litet kärl, så blir det undertryck (vacuum) i systemet när det svalnar av. och då kommer luft att sugas in genom olika otäta kopplingar. De är vattentäta, men inte gastäta. Luften kommer att vandra i systemet och fastna på olika högpunkter. När du sedan värmer upp systemet igen, så blir trycket istället för högt, så säkerhetsventilen löser ut och släpper ut lite vatten, när det svalnar så sugs mer luft in, osv, tills den totala luftvolymen ger rätt storlek på "expansionskärl".
 
Oj, här hände det saker! :) Precis som useless skriver så handlar det om en innerdel som agerar acktank och VVB med en dockad LVVP.

Jag har inte kört den själv tidigare. Fram tills i sommar hade vi en vedpanneanläggning med 600L acktank med LVVP:n dockad på den. Sen åkte pannan + tankar ut och in kom en begagnad EVP 510 där ett 25 liters expansionskärl följde med på köpet. Blev bara konfunderad eftersom jag har hört tumregeln ”10% av totala vattenvolymen”. Men då testar jag och håller ett öga på säkerhetsventilen!
 

Bästa svaret

Enligt armatecs beräkningsprogram ligger det på gränsen, men det är nog inget akut. Håll koll på systemtrycket.

Skärmdump av Armatecs beräkningsprogram med inmatade och beräknade uppgifter för ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Har kopplat in allt nu och fyllt på med vatten och inget har exploderat än :)

Tack för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.