J
Har tänkt bygga en pergola med design enligt nedan, men inser nu att jag troligtvis underdimensionerat bärlinorna.

Pergolan ska vara denna design. Tanken är ca 3.6 m på bredden och 3 m på djupet.
Stolparna kommer vara 3 st 45x120mm vardera. Bärlinan är tänkt att vara en 45x145mm.

Dock så var tanken 6 st ( varav 2 st ovanpå eller på andra sidan om stolparna) överliggare på vardera 45x145mm.

Inser nu att bärlinan nog är för klen för det. Vad säger ni? Tips på hur jag kan lösa detta med befintligt virke som jag har hemma. Jag har gott om 45x120, 8 st 45x145.

Förstärka bärlinan med en skruvlimmad 45x120? 45x120 som överliggare istället eller klyva överliggare till ca 45x95?

Vad kommer fungera?
 
  • 3D-ritning av en pergola med dimensioner, visar stolpar och bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du verkligen att det blir för klent med 45x145?
Det är väl endast trävirkets egenvikt som ska bäras upp, ingen last eller snö?
 
J
G Gabbe1 skrev:
Tror du verkligen att det blir för klent med 45x145?
Det är väl endast trävirkets egenvikt som ska bäras upp, ingen last eller snö?
Ingen aning. Försökt använda svenskt träs dimensioneringstabell men fattar noll och gick bet på det. Tror du det går? De väger en hel del.
 
J Jonobe skrev:
Ingen aning. Försökt använda svenskt träs dimensioneringstabell men fattar noll och gick bet på det. Tror du det går? De väger en hel del.
Ja, jag tror att det går bra.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Jag har också svårt att se att det inte skulle funka. Nu ser inte jag hur infästningarna av överliggarna är tänkt att göras, men du kan väl undvika att jacka ur i bärlinorna för att undvika att försvaga dessa.
 
J
D Dublin skrev:
Jag har också svårt att se att det inte skulle funka. Nu ser inte jag hur infästningarna av överliggarna är tänkt att göras, men du kan väl undvika att jacka ur i bärlinorna för att undvika att försvaga dessa.
Jag tänkte jacka ur överliggarna, ej bärlinan. Sen troligtvis sätta vinkelbeslag på dem. Om inte någon har tips på hur man kan göra det dolt men stabilt?

Tack för era svar :)
 
Karrock
Jag klickade i dimensioneringsverktyget (ej tabell) den verkar nöjd med just 45*120 som överliggare och 45*145 som bärlinor. Detta i C14. C28 som är trevligare att jobba med håller ännu bättre.
 
  • Digital illustration av en pergola med måttangivelser och en intillstående kruka med en grön växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Karrock Karrock skrev:
Jag klickade i dimensioneringsverktyget (ej tabell) den verkar nöjd med just 45*120 som överliggare och 45*145 som bärlinor. Detta i C14. C28 som är trevligare att jobba med håller ännu bättre.
Jag blev inte klok på huruvida den verkligen beräknade eller inte i och med felmeddelandet för stolparna.

Men det låter ju som att en ensam bärlina 45x145 ska fungera även med överliggare på 45x145.

Tack för er hjälp :) då slipper jag oroa mig för att framtida gäster ska få en balk i huvudet.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Min pergola står kvar ett år senare.
Har lite drygt 360 mellan stolparna och bärlinan ytterst är 45x145. ”Takreglarna” är 45x120 och sen har jag rätt så mycket extra vikt i form av snedkapade 28x120 brädor.
 
  • Robust pergola i trä med takreglar belägen vid ett hus, omgiven av en trädgård och utrustad med en uteplats och sittmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Utlandssvensk och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.