Nu måste jag höra om det verkligen får gå till såhär enligt konsumentköplagen eller nått.

I vår husbyggsats på 212kvm så hade hustillverkaren en IVT 490 med, skulle vi ha en kombinerad med bergvärme så var tillägget 17.000 (IVT 495).

Efter lite efterforskning med samtal till IVT mfl så sa alla att den pumpen ej är anpassad för ett hus på 212kvm utan max till 150kvm. Den pumpen kommer att gå på högvarv och på direktel hela tiden nästan var svaret.

Det är med andra ord INGEN som räknat på vad som skall vara anpassad för huset utan man slänger med en pump som man fått till vrakpris för man köpt så många av den. Köper man ett hus så skall väl ändå värmepumpen vara dimensionerad för huset du köper .. eller tänker jag helt fel ?

Hur kan man sälja med en sån pump om den inte ens är anpassad till huset dom säljer ? ? ? Det är ju oproffisionellt så det sjunger om det, och gör mig rejält förbannad  >:(
 
Har varit i kontakt med IVT i samma typ av ärende och jag fick följande svar:
""Att strikt följa en kvadratmeteryta är omöjligt, men lite schablonmässigt rekommenderar vi enligt följande när det gäller nybyggnation. All yta som inkluderar ett vattenburet system ska räknas med;

Hus upp till 150 kvadrat; IVT 490

Hus mellan 150-220 kvadrat; IVT 495 Twin

Hus på 220 kvadrat eller mer; Greenline-serien för jord/berg. Effekt beroende på husets behov.""

Så en diskussion med husleverantören kommer att ske snarast för att lösa detta problem.

Instämmer att det är oproffsigt att inte räkna på energibehov och dimensionera pump efter detta. Men som med allt annat inom detta gebit verkar det som att man som byggherre borde inneha professur inom de områden som behandlas när man ska bygga hus.
 
Låter inte sansat. Vem var det som sade att ni skulle ha 495? Fråga denne direkt vad det rådet var baserat på. Presentera dina egna fakta och hör vad dom kan erbjuda i ersättning. Är pumpen redan installerad? Isåfall gå vidare till konsumentrådgivaren.

Vår säljare (Trivselhus i Gbg) backade direkt när vi började diskutera uppvärmning. Denne ansåg sig inte kunna tillräckligt men skickade alla ritningar och annan info till en pumpleverantör och vi tog sedan alla frågor direkt med dem. Vi fick en hel lunta med papper en del ren reklam för IVT men även en lång rapport med hur beräkningarna gjorts.

Vårt hus är nästan samma storlek som ert, 215 kvm, vinkelhus med mycket fönster och stora takfönster på västkusten. Beräknad innetemperatur 21 grader. Utifrån det fick vi rådet att installera en IVT C7 (Greenline Bergvärmepump på 7kW).

En här på forumet som har järnkoll på uppvärmningsfrågor är Sweli.

Berit
 
Berit skrev:
Låter inte sansat. Vem var det som sade att ni skulle ha 495? Fråga denne direkt vad det rådet var baserat på. Presentera dina egna fakta och hör vad dom kan erbjuda i ersättning. Är pumpen redan installerad? Isåfall gå vidare till konsumentrådgivaren.

En här på forumet som har järnkoll på uppvärmningsfrågor är Sweli.

Berit
IVT sade att för den stoleken på hus som vi har (212kvm) så är det en Twin som gäller om det är frånluftsvärmepump. IVT kan inte göra så mkt åt att Husleverantören erbjuder IVT 490 i köpet, det är deras dåliga kunskap och att dom inte gör någon vidare energiberäkning osv. Grunden skall vara klar om 3 veckor så pumpen är inte installerad.

Men skall man ha en IVT 495 Twin så får man lägga till 17.000 enligt husleverantören .. märligt.

Det är som att sälja en bil med en motor som knappt orkar dra bilen framåt och sen om man vill ha en motor anpassad till bilen så då kostar det ju extra ..
 
Sitter (nästan) i samma situation. Huset på 185 kvm och fått med en 490:a. Stomresning i augusti. Just sådana här saker vill man inte höra innan semstern. Skall snacka med min leverantör för att höra deras "försvarstal".
 
djpa : Jo jag med, har ringt runt till Energirådgivare och Konsumentverket osv nu.

Jag vill heller inte ha en underdimensionerad pump. Det man kan göra i efterhand för er som tycker att ni har höga elräkningar med en ivt 490 och större än 150kvm är att man hävdar att det är fel på produkten enligt KO.

djpa : du skall få med en pump som är dimensionerad till ditt hus UTAN någon merkostnad. Det tänker jag iaf KRÄVA !!
 
Det här är verkligen en gråzon. Uppvärmning och vems ansvar det är att den blir korrekt dimensionerad nämns vad jag minns ingenstans, inte ens i leveransbeskrivningarna vi fick.

Om dom sätter in en för liten kan man inte hävda att det är ett byggfel och kräva Garbo på pengar?

Berit
 
Jag håller med dig Berit, det står ingenstans. Men man tycker ju att när man köper ett hus för MKT pengar så borde man få en pump som fungerar bra till huset.

Husleverantörerna gör knappt någon uträkning över vilken pump man behöver utan säljer med den man fått vrakpris på.

Byggfel, ja det har jag inte tänkt på .. det är nog mkt möjligt att det skulle kunna gå.

Jag forskar vidare ..
 
Min husleverantör är ju givetvis på semester...var ju inget annat att vänta. Pratade oxå med IVT nu för att stämma uppgifterna och det stämmer att 490:an är underdimensionerad. Enligt IVT kommer vi givetvis få värme fast det blir mycket på elpatronen!

Avvaktar era forskningar med spänning och skall försöka bidraga om jag får tag i min leverantör.
 
Bob_the_builder
Tänkte försöka mig på att vinkla resonemanget lite annorlunda (till förtret för vissa, det inser jag. ;))

IVT 490 är inte underdimensionerad så tillvida att det blir kallt i huset som djpa påpekade. Dock värms det uteslutande med el (även om frånluftsvärmen återvinns).

En husbyggsats (leveransspecifikation) har ju en viss maskinell standard (tvättmaskin XYZ123 och kylskåp QWE456) och där finns uppenbarligen IVT 490 med som standard. Vill man värma sitt hus med något annat än bara el så blir det ett tillval som kostar pengar, det tycker jag inte är så konstigt. Självklart kostar det pengar att gräva markslingor eller borra ett bergvärmehål.

Om era hus hade värmts med direktverkande elradiatorer, hade ni sett det som ett tillverkningsfel också? Om huset hade plastmatta i badrummet? (Förutsett att inget annat var överenskommet, naturligtvis).

Värmepumpstillverkarnas kvadratmetersiffror är ju kraftigt schabloniserade, de ger bara en mycket grov fingervisning om när en viss pump blir lönsam. Själva kommer vi installera en bergvärmepump i ett hus på 155 m2 för att vi tror att det blir lönsamt, men det baseras ju på vår uppfattning om elprisets utveckling. Men vem vet, om 10 år kanske Sverige har byggt 10 nya kärnreaktorer och elpriset är nere på 10 öre/kWh. Då är alla vi som investerat i vattenburen värme och bergvärmepumpar blåsta...
 
Köper din vinkling av resonemanget Bob_the_builder, 8).
Vad som förefaller tokigt i det hela är att husleverantören inte på något sätt informerar om att VP'n är "feldimensionerad" om du köper hus större än X kvm.
Det vore mer på sin plats att informera och hjälpa till att ta fram en adekvat lösning. Dock ska man nog ha i åtanke att deras främsta uppgift i världen är att sälja hus.

Kommer dock att ta det med säljaren när denne är tillbaka från semestern. Ska bli kul att höra argumentationen varför de inte erbjuder annat när huset kliver över rekommenderade kvm för std VP.
 
Bob the Builder :

Jag håller inte med ditt resonemang dessvärre. Om det nu ingår en frånluftvärmepump som hela tiden kommer att gå på elpatron och direktverkande el så har du ju knappt någon nytta av att det är en frånluftsvärmepump.

Köper du en hussats så skall värmepumpen vara anpassad till husets storlek. Med andra ord så görs det inga beräkningar på förbrukning av hustillverkaren utan dom levererar en standard pump som dom köpt in till kanonbilligt pris. Om jag sen vill ha en pump som är anpassad till storleken på huset så skall jag betala extra för det ? jomen tjena.

Efter samtal med IVT så rekommenderar han INTE en IVT 490 till över 150kvm, då kommer den gå på direkt el hela tiden.

Så ditt resonemang med plastgolv osv .. nja inte riktigt rätt liknelse .. jo iof .. om plastmattan du får bara är hälften så stor som badrummet är och inte är anpassad till badrummets storlek :)
 
Bob_the_builder
Men, vänta lite nu... Naturligtvis är det bättre med en FVP än med en elpanna. Du kommer göra av med mindre el med 490:an än om du inte hade någon återvinning, det är vi väl överens om?

Det jag vänder mig emot är att ni ser det som ett FEL. Det är ju frågan om ett VAL, eller hur? Ni har valt eluppvärmda hus och är inte nöjda med det, utan vill ha ett hus med alternativ uppvärmning, tex en markvärmepump.

Man kan ju köpa fönster på Byggmax också. Det ger en låg produktionskostnad på huset, men en hög drifts- (energi-) kostnad eftersom fönstren har högt U-värde.
Resonemanget gäller uppvärmning också. Frånluftsvärmepump=billigare att installera, dyrare att använda. Bergvärme=dyrare att installer, billigare att använda. Det handlar ju hela tiden om val, eller hur?
 
Jo men Bob, om du erbjuder ett val som från början är ett rejält dåligt erbjudande, till och med så dåligt så IVT inte rekommenderar valet till en viss storlek på huset. Detta skall isåfall informeras vid husköpet .. att pumpen som dom erbjuder kommer att gå på högvarv och att den är underdimensionerad för den här storleken på hus.

Hade jag blivit informerad av att 490 pumpen kommer att stå o gå på elpatron hela tiden så hade jag INTE valt den.
 
Bob_the_builder
Nej, jag håller med om att det är ett olämpligt val till ett så stort hus. Det är nog få som tror att elpriset kommer sjunka på 10 års sikt. Diskuterade ni uppvärmningen med säljaren före kontraktsskrivningen?

Det borde, tycker jag, göras en energiberäkning där hustillverkaren åtminstone gör en prognos för energi-/elåtgången. Man borde kunna kräva att hustillverkaren har en standardberäkning för en fyrapersonersfamilj som sedan appliceras på respektive husmodell. Då skulle man kunna jämföra elåtgången för
de olika husstorlekarna och de olika uppvärmningsalternativen.

Men att IVT anser att de borde få sälja en större och dyrare pump känns dock inte som det borde vara det avgörande argumentet... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.