Hej,
Det är nu dax att bygga ut vår huvudcentral och i och med detta så tittade jag hur elektrikern hade kopplat in den befintliga undercentralen i vårt garage. Både huvudcentralen och undercentralen i garaget har JFB. Den nya undercentralen som elektrikern skall sätta sidan om vår huvudcentral kommer också få separata JFB bland annat som skall täcka kyl/frys. Jag är mest intresserad om det är korrekt och enligt reglerna så som undercentralen idag är kopplad i vårt garage eller jag skall be elektrikern titta över denna också?
 
  • El-schema som visar koppling mellan huvudcentral och undercentral med jordfelsbrytare i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar, men är inte korrekt. Nolla och jord får inte kopplas ihop när du har separerat dem tidigare i systemet. Så garagecentralen är inte enligt reglerna.
 
Hej, tack för snabbt svar. Så du menar att det är inte korrekt att från jordskenan i h-centralen gå med 2 kablar (både grön/gul+ blå) till jordskenan i garaget. Skulle det varit en 4ledare i så fall mellan h-central och garage eller du har annat förslag? Nyfiken eftersom det är en elektriker som kopplat det på detta viset?
 
Mikael_L
Felet är att i garagecentralen ska endast g/g gå till PE-skenan, inte nollan.
Utan nollan drar man direkt till jordfelsbrytaren, då blir det rätt.

Men finns det nu något gammalt junk i garaget som matas med PEN ist PE+N så kan det varit anledningen till den kopplingen. Den är kanske nödvändig, men dock ej korrekt. Men värre fel finns det man kan göra också.
 
Nollan skulle gått direkt till jfb i garaget.

Edit: ovanstående var snabbare på tangenten.
 
Hej,

Så ni menar att det skulle sett ut såhär?
 
  • Schematisk ritning av eldragningar med etiketter för "H-central", "Under central" och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Japp, då blir det helt korrekt.

Sen ser det i bilden ut som att huvudcentralen har PEN-ledaren skarvad på jordfelsbrytaren.
Det är inget regulatoriskt fel, men det är dock lite snyggare och säkrare ifall PEN går först till PE/PEN-skenan och sen därifrån till JFB (med blå ledare).
 
Hej, tack för alla snabba svar. Då skall jag be elektrikern titta över dessa saker när han kommer så att allt blir korrekt.
 
Mikael_L
Nu har vi inte diskuterat kabeldimensioner här, de bara förutsätter jag är korrekta, men det är ju inte helt säkert.
Det finns alltid lite mer att gräva i. :rofl: :cool:
 
Din första skiss var principiellt korrekt om än med dubbla PEN-ledare mellan PE-skenorna, en (grön/gul) hade räckt.
Din andra skiss här är lika korrekt principiellt sett och passar bättre om du vill koppla central 2 som TN-S, vilket du vill om du har möjlighet (en femledare). Du måste ha klart för dig skillnaden mellan TN-C och TN-S och vad du vill ha.
Men jag skulle råda dig att rita om schemat så det mer efterliknar verkligheten, och där men ser kabeln mellan centralerna och hur det är kopplat mellan plintar och skenor.

Till sist är det ingen undercentral du har till höger, utan en huvudcentral parallellt med huvudcentralen till vänster. En undercentral ligger kopplad som en grupp i överordnad central, efter HB i denna.
 
Hej, jag kollade kabeln och det är en 5x10mm. När det gäller TN-C och TN-S så är detta över min kunskap men intressant att lära sig. Jag förutsätter att elektrikern som kommer har koll på dessa begreppen men man vet ju aldrig eftersom det var felkopplat nu...Ritningen jag har är som jag ser det ganska likt verkligheten för kablarna är kopplade mellan skenorna och faserna mellan centralerna mellan hcentral och som jag kallar det undercentral är kopplade in på brytarna i respektive central. Så bilden till vänster skulle egentligen faserna "ut" till undercentralen utgått från brytaren.
 
@Bo.Siltberg / @Mikael_L
Att koppla en central parallellt med huvudcentralen som i detta fall funkar bra rent tekniskt. Men jag har för mig att jag läste någonstans att man inte får/ska/bör göra så ur säkerhetssynpunkt för att man ska vara säker på att allt från huvudcentralen är spänningslöst om man slår av huvudcentralen. Stämmer det eller har jag missförstått/minns fel?
 
Jag känner inte till några sådana regler. Man får fritt blanda huvudcentraler och undercentraler. Bra är ju om det är dokumenterat. Den brytare som finns i mätarskåpet bryter ju hela anläggningen. Men sedan hur anläggningen är indelad i huvudcentraler och undercentraler är öppet.

En huvudbrytare för en elcentral ska bryta allt i denna central. Men att man dessutom använder centralen som en fördelningsplint till ytterligare huvudcentraler är en annan sak.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En huvudbrytare för en elcentral ska bryta allt i denna central. Men att man dessutom använder centralen som en fördelningsplint till ytterligare huvudcentraler är en annan sak
Aah, okej. Tyckte att det borde gå bra att göra så för något annat känns opraktiskt i många fall. De inkommande ledarna kommer ändå att vara spänningssatta så länge man inte brutit i mätarskåpet och om då några ledare kopplas vidare innan brytare ändrar inte på den saken. Men att alla dvärgar, timrar, JFBer mm i ett skåp ska brytas av samma huvudbrytare låter vettigt.
Kan säkert vara så att det jag läste syftade på att allt i centralen ska brytas av en brytare, men att jag missförstod och tolkade det som att samtliga matningar ut ska brytas av en enda brytare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, då blir det helt korrekt.

Sen ser det i bilden ut som att huvudcentralen har PEN-ledaren skarvad på jordfelsbrytaren.
Det är inget regulatoriskt fel, men det är dock lite snyggare och säkrare ifall PEN går först till PE/PEN-skenan och sen därifrån till JFB (med blå ledare).
Det är inte korrekt, men det fungerar. En PEN-ledare ska anslutas direkt till en PE eller PEN-skenan och får inte skarvas via JFB. En presskarv skulle kunna accepteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.