Jag har en fundering. Fritidshuset har utrustats med en rad bekvämligheter sedan elen drogs. Detta gör att elcentralen är för liten.

Rent praktiskt gör det att jag måste dra skarvsladdad från ena stödelementet till fläktskåpet för att inte överbelasta om luftvärmepumpen skulle ge upp. Värmen i bilen går heller inte att köra samtidigt som luftvärmepumpen eftersom de ligger på samma slinga...
Ni hör ju hur det låter...

Skulle vilja installera en ny elcentral samt matning 5 meter till luftvärmepumpen. Har ett hagerskåp så jag vill gärna ha ett till. Exempelvis gd113sf för 1400:-.

Hur mycket jobb är det för en elektriker att utöka med ytterligare en central samt koppla in en fas? Samt ett eluttag 5 meter från centralen. Mellan tummen och pekfingret...

Med vänlig hälsning, Björn

ImageUploadedByByggahus.se1399926032.775520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den befintliga centralen bör även kompletteras med jordfelsbrytare.
Detta kommer att vara ett krav på den nya delen.
 
Fråga en elektriker som du kan tänka dig att utnyttja så får du rätt svar på en gång och inte en massa mer eller mindre felaktiga gissningar.
 
Ja det där kan du inte få en vettig uppskattning av på nätet. Att dra 5m matning till värmepumpen kan gå på 10 minuter, och det kan ta två dagar. Beror på förutsättningarna.

Ex. så höll vår bergvärmeinstallatör på i 2 dagar att borra in rören genom vår grund, och totalskrotade 2 stora borrmaskiner på kuppen. Samma firma borrade 220m bergvärmehål på en dryg dag.
 
Ska du ha dit en elektriker så kan du börja med att skruva bort skåpet som sitter framför elcentralen innan han kommer. Att ligga dubbelvikt kan nog vara så jäkligt.

Hade jag gjort jobbet så hade jag nog bytt nuvarande central. Tar längre tid att sy dit en JFB mellan två centraler etc.

Dit med ny större central.
HB går att använda.
Dit med JFB
Säkringarna hade jag nog bytt alla. De har ett gäng år på nacken. Dessutom så tror jag det är den modellen med beröringsbara skruvar och hissöverfall. (inget fel med det. Bara riktigt otrevligt att jobba med dessa plus att man mister ett skydd i 2 fels principen.)
Det verkar som att en säkring har blivit bytt för den gamla gått sönder och/eller att det har säkrats upp till tex 16A.
Har du 3fas?
Spis med 3 fas? Isf bör man sätta in en 3polig säkring. De som sätter 3st 1pol är bara snåla. Finns ingen anledning att köra 3st 1pol bara för att man får i många fall. Bättre att man stänger av gruppen i sin helhet vid ett fel tex. och kanske inte missar en fas.

Det ska göras JFB test och kontinuitetstestas alla uttag. Hittar man några fel eller tveksamheter så kan det gå på 5 minuter eller ta en dag om inte mer. Detta brukar normalt skrivas som extra.
Dra fram ny matning till LVP kan ju gå på 20 minuter eller några timmar. Vem vet hur det ser ut utan att ha varit på plats.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tack för era svar.

En brytare gick sönder i vintras så det har ett par år på nacken. Måste kanske tänka om och byta hela skåpet så jag får dit jfb. Tips på prisvärda skåp?

Med vänlig hälsning, Björn
 
Är priset det avgörande så har tex Biltema, Malmbergs mfl. färdigkopplade för ca en tusenlapp vill du ha kvalitet kostar dom det dubbla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.