Hej, jag sitter och funderar på vad som är "smartast" när det gäller eldragning. Jag har inte så många exempel att gå på, så jag försöker bara bilda mig en uppfattning om vad som är norm, och för/nackdelar med lösningarna.

Bakgrund:

Jag bor i ett gammal hus med el som dragits om i flera omgångar. En stor förändring har skett nån gång när elen har ändrats från luftledning (inkommande på vind, huvudsäkringarna satt på vinden tidigare) till nedgrävd (inkommande i källare).

Jag har idag en liten central på övervåning (3/6 proppar använda) som matar övervåning, nedervåning samt ett badrum (med elgolvvärme, ca 300W), finns även en JFB till badrummet, men den sitter inte vid centralen utan på vägen till badrummet. Att denna matar nedervåning är förmodligen bara av historiska skäl, då detta var inkommande central, gissningsvis. Ned till källaren (eller, nu, upp från källaren) finns 2 stigarledningar (2.5 eller 4mm2) som är avsäkrade med 16A från källaren. Resten av all avsäkring är i källaren (kök, spis, källare, bergvärme osv).

Nu till frågan: Jag skulle gärna vilja ta bort både stigarledningar och elcentralen på övervåningen, pga estetiska skäl. Jag har flexrör som jag dragit via annan väg som skall byggas in, 2x16mm och 1x20mm som är tomma, som går upp på vind. Stigarledningarna är både gamla (papplindade) och VP-rören som går genom nedervåningen är synliga, därav bort-rationaliseringen.

Att ha 2x16A draget upp till övervåningen är i dagsläget väldigt överdimensionerat. Det är lite mobilladdare, TVs och lampor, samt badrum med golvvärme. Enda större lasten är när man kör dammsugare i princip. Någon framtida ändring här är inte så troligt, det som kommer tillkomma är två fläktkonvektorer på vinden, men dessa kan jag dra separat avsäkring till. De drar dock inte speciellt mycket ström heller (ca 100W styck). Enda större last jag kan tänka mig, är om jag sätter tex infravärme på balkongen.

Spontan tanke, finns det en poäng med att ha en elcentral på övervåningen som jag förbiser här? Min tanke är att ersätta de två 16A som var till stigarledningarna, och stoppa in 10A, sen dra upp dessa två dragningar i varsitt 16mm flexrör. Antingen att den ena driver hela övervåningen (+ badrum) eller använda den ena till övervåning och den andra till badrum. Finns det nån anledning att det är en separat avsäkring till badrummet? Tänker att viktigast är väl att JFB blir kvar, inte att den har egen säkring.

All dragning från den gamla elcentralen är också samma gamla kabeltyp (som sedan övergår till nyare ditos där det har renoverats) så det finns fortfarande en önskan om att dra om saker i den oavsett. Men den sitter också ganska dumt till i ett av sovrummen.
 
När det gäller uppdelning av JFBer så bör man fördela så att ett våningsplan aldrig blir helt svart om en JFB löser ut.
Man bör försöka fördela så att någon ljuspunkt kan lysa i var ände av bostaden oberoende vilken JFB som löser ut.


Det kan vara skönt att slippa gå ner i källaren om en säkring/JFB för övervåningen löser ut.

En fördel med flera gruppcentraler är att man kan jobba i en gruppcentral men ända ha el i delar av bostaden.
 
  • Gilla
jishi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.