T
Vi har ett 40 kvm vidbyggt garage som matas av en enfasgrupp från husets huvudcentral. Det fungerade säkert bra på 70-talet när garaget bestod av ett vägguttag och två 60W-lampor, men med belysning så man faktiskt ser något, portöppnare och maskiner blir den stundtals något överansträngd.

Eftersom mätarskåpet sitter på garageväggen funderar jag på att låta installera en undercentral med matning från denna och utöka med fler väggutag. Så långt inga konstigheter, men hur ska man tänka med en eventuellt framtida elbil och tillhörande laddare?

Huvusäkringarna (25A) går redan på knäna ibland (direktverkande el + vvb + bastu + ~300 kvm hus). Finns det någon anledning att istället mata undercentralen från huvudcentralen, även om det är betydligt krångligare kabeldragning?
 
Nej, det finns idag ingen anledning. Även om det bara behövs en grupp till garaget så hade man kunnat gå ut med en kort huvudledning till garaget och satt en väldigt liten elcentral med en säkring där. Ett modernt mätarskåp har plats för normkomponenter och kan användas som elcentral vilket gör det ännu enklare.

En laddbox till elbil ska ha sin egen gruppledning med sina egna skydd, då främst rätt typ av JFB. Den ska inte ligga under någon annan grupp. Om den tas direkt från mätarskåpet eller via centralen i garaget är mer en praktisk fråga. Då har ni förutsättningar för en bra installation.

Dock behöver ni "göra plats" för en elbil effektmässigt. Om inte 25 A räcker så kan det bli lite dyrt att gå högre. Lastbalansering hjälper bara om ni normalt ligger en bit under 25 A i belastning per fas, vid de tider då ni kan ladda bilen.

Så "problemet" med era mätarsäkringar behöver studeras lite närmare. Det krävs en rejäl överlast för att lösa en 25 A så man kan undra vad ni kör då. Det låter inte normalt. Ändrade vanor, eventuellt en bättre fördelning av grupperna över alla tre faser, värmepump istället för direktverkande el etc kan hjälpa.
 
T tanaris skrev:
Vi har ett 40 kvm vidbyggt garage som matas av en enfasgrupp från husets huvudcentral. Det fungerade säkert bra på 70-talet när garaget bestod av ett vägguttag och två 60W-lampor, men med belysning så man faktiskt ser något, portöppnare och maskiner blir den stundtals något överansträngd.

Eftersom mätarskåpet sitter på garageväggen funderar jag på att låta installera en undercentral med matning från denna och utöka med fler väggutag. Så långt inga konstigheter, men hur ska man tänka med en eventuellt framtida elbil och tillhörande laddare?

Huvusäkringarna (25A) går redan på knäna ibland (direktverkande el + vvb + bastu + ~300 kvm hus). Finns det någon anledning att istället mata undercentralen från huvudcentralen, även om det är betydligt krångligare kabeldragning?
Absolut! Det är kanske dags att lägga ner minst ett 50 mm rör med slät insida. Annars klamra en markkabel 5x6mm2 från inkommande första plint efter elmätaren direkt till garagets elcentral. Själv hade jag satt en kopplinslåda där kablen ansluts och här anslutit billaddare, växelriktare för solpaneler samt en ny normcentral för garaget.
 
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, det finns idag ingen anledning. Även om det bara behövs en grupp till garaget så hade man kunnat gå ut med en kort huvudledning till garaget och satt en väldigt liten elcentral med en säkring där. Ett modernt mätarskåp har plats för normkomponenter och kan användas som elcentral vilket gör det ännu enklare.

En laddbox till elbil ska ha sin egen gruppledning med sina egna skydd, då främst rätt typ av JFB. Den ska inte ligga under någon annan grupp. Om den tas direkt från mätarskåpet eller via centralen i garaget är mer en praktisk fråga. Då har ni förutsättningar för en bra installation.

Dock behöver ni "göra plats" för en elbil effektmässigt. Om inte 25 A räcker så kan det bli lite dyrt att gå högre. Lastbalansering hjälper bara om ni normalt ligger en bit under 25 A i belastning per fas, vid de tider då ni kan ladda bilen.
Jag vet inte om ett mätarskåp från 1974 räknas som modernt, men det är ett för den tiden vanligt Eldon-skåp. Det är möjligt att det går att byta moduler i det, men det borde vara enklare att bara dra en kabel genom väggen och sätta en central på insidan.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så "problemet" med era mätarsäkringar behöver studeras lite närmare. Det krävs en rejäl överlast för att lösa en 25 A så man kan undra vad ni kör då. Det låter inte normalt. Ändrade vanor, eventuellt en bättre fördelning av grupperna över alla tre faser, värmepump istället för direktverkande el etc kan hjälpa.
Bastu + varmvattenberedare + elvärme + 2x luftluft + resterande hushållsel kan bli lite för mycket en kall vinterdag. Det brukar ta en stund, så gissningsvis beror det på att bastuaggregatet kör en slinga på 16A konstant och de andra två vid behov. Nödlösningen är att slå av vvb:n, då funkar det men med uppenbar risk att man glömmer att slå på den igen.

Det går ju att lösa med en effektvakt eller större huvudsäkringar (vi har redan gänga 3), men det vore ju trevligt om man inte fick problem igen den dagen man skaffar elbil.
 
E
Lägg upp några bilder så vet vi något. Utan bilder vet vi inget.
 
Det är klart kör du bastu, 2 LLVP, lite elvärme + lite annat så kan du absolut lösa en 25A säkring. Förstår att du har ett mätarskåp med GIII, den kåken (300kvm) elvärme borde byggts med 35A säkring. Dra en ny huvudledning, 5G10 från mätarskåpet och sätt central där. Sätt en med gott om plats (12 moduler ledigt när du är klar), så löser du elbil i framtiden. Förmodligen kan du säkra upp till 35A i mätarskåpet om det skulle behövas i framtiden. Du bör också kolla konditionen på dina passdelar/bottenkontakter och propphuvar i mätarskåpet. Är de slitna, svetsloppor, rost? Byt!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E
J Johan456 skrev:
Det är klart kör du bastu, 2 LLVP, lite elvärme + lite annat så kan du absolut lösa en 25A säkring. Förstår att du har ett mätarskåp med GIII, den kåken (300kvm) elvärme borde byggts med 35A säkring. Dra en ny huvudledning, 5G10 från mätarskåpet och sätt central där. Sätt en med gott om plats (12 moduler ledigt när du är klar), så löser du elbil i framtiden. Förmodligen kan du säkra upp till 35A i mätarskåpet om det skulle behövas i framtiden. Du bör också kolla konditionen på dina passdelar/bottenkontakter och propphuvar i mätarskåpet. Är de slitna, svetsloppor, rost? Byt!
Det är inte bara att byta säkringar, då det hela installerades var det kanske okej med 35A men har det skett mycket i området sedan dess kan kapaciteten vara slut så nätägaren behöver byta sina ledningar.

Be din installatör skicka in en föranmälan så får du offert men vore högst märkligt om ni inte kunde lösa detta med 25A, låt en elektriker se över anläggningen säger jag.
 
T
Nu tror jag börjar vi hamna en bit från ämnet. Dagens överbelastning är ett känt problem med kända lösningar (uppsäkring/effektvakt/styrning från bastuaggregatet osv). Huvudfrågan var om det vore smart förbereda något extra för eventuell framtida elbil när jag ändå kompletterar med en extra uc i garaget (annat än självklarheter som lediga platser för utbyggnad osv).

Jag har ungefär noll koll på elbilsladdning.
 
Förbered då plats för eventuell JFB, överströmsskydd och huvudbrytare. Får det inte plats i mätarskåpet så väl i garagets central. Lämna en tom rad på minst 10 moduler.

Då är allt öppet för att senare välja lösning för laddning av elbilen. Där behöver ni bestämma hur fort ni behöver ladda. Med 6 A trefas så laddar man grovt 2 mil per timme.

Den låga strömmen kan medge att ni säkrar upp till 35 A utan effektvakt. Ni kan då komma undan med en inte så svinaktigt dyr stickproppsansluten (CEE) laddare för mode 2 för under tiotusen. Med en fast ansluten laddbox mode 3 och dynamisk laddbalansering blir det 2-3 ggr så dyrt. Man får räkna lite på totalkostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.