jag har idag 3 faser, noll, jord som går till en timer som sitter i relaxrummet. Från Timern går det vidare till bastun (Pajala Sauna) Det är idag säkrat 3x10A.

jag skulle vilja sätta en undercentral i relaxrummet så att den får faserna från huvudcentralen via 3x10A säkring i huvudcentralen och sedan använda faserna i undercentralen både till bastu och till uttag och lampor, matning friggebod mm.

Är det ok att använda befintlig FK mellan huvudcentral och undercentral?
jag gissar att det är 1.5 kvmm FK, men den ser lite tjockare ut så det kan vara 2.5 kvmm.
 
Är det 2.5 kan det vara ok. Är inte bekant med detta mer än att jag vet att man ibland gjort så i mycket små studentlägenheter. Någon annan fär gärna fylla på.

Annars lämpligast är annars att dra fram tex N1XV 5x6mm2.
 
men om det är 1.5 kvmm så är det inte ok?

förbrukningen per fas kommer ju inte planerat bli mer än 10 A, annars löser säkringen i huvudcentral/undercentral.

Jag frågar eftersom jag inte förstår den principiella skillnaden mellan denna undercentral och en kopplingsdosa i relaxrummet.
 
Det är ok enligt reglerna, men kanske inte så praktiskt, dvs meningsfullt.

Med en kopplingsdosa blir det en trefasgrupp som avsäkras i huvudcentralen. Med en undercentral blir ledningen per definition en huvudledning istället. Det finns inga krav på minsta area där, dvs 1.5 mm² är minimum.

Men det blir ett praktiskt problem med selektiviteten. Om huvudledningen är säkrad med 10 A, och de flesta grupper i centralen också avsäkrade med 10 A så fyller du ingen egentlig funktion med en undercentral. Du kan inte nyttja mer än en grupp i taget fullt ut. Och vid överlast och framför allt vid kortslutning är det lotten som styr vilken säkring som löser.

Enda syftet i ditt fall skulle vara att ändra ändamålet med gruppledningen till bastun för att tillåta att du "nallar" ström till dina andra förbrukare, vilket är ett giltigt skäl så gott som något. Men pga obefintlig selektivitet får du ingen fördel med att mata både trefasgrupper med 400 V-förbrukare och enfasgrupper ifrån denna central. Du skulle behöva ett trepolig skydd av huvudledningen.
 
Redigerat:
Vi kanske skall poängtera att det skall vara en jordfelsbrytare någonstans. Antingen i huvudcentralen eller i den nya gruppcentralen.
 
det är jordfelsbrytare i huvudcentralen som är ny.

Syftet är att kunna styra uttag mm i detta område med hjälp av en IHC/ELKO living output modul.
Tänkte också ha någon elmätare för t ex friggeboden för att logga energiförbrukningen.


genom att sätta upp IHC moduler i undercentralen så får jag 8 styrbara utgångar och 16 ingångar - vilket gör att jag kan inkludera denna del av huset i IHC/ELKO living anläggningen som styr övriga huset.

Det kanske inte behövs säkringar i undercentralen utan bara en kopplingsplint för att fördela"tändtrådar" till IHC utgångarna.

jag har 10 A säkringar liggande - som kan dubblera som kopplingsplint mot IHC

Om det är 2.5 kvmm kabel så skulle jag kunna ha 16 A säkring i huvudcentralen och då finns det kanske nytta med 10A säkringar i undercentralen.

hur kan man säkerställa arean på FKn?

det är fö gammal FK (år 1969) med röd för jord vit nolla och faser grön gul svart. Övriga huset är omgjort med ny FK och alla uttag i huset inkl relaxen är jordade, men vis av problem att dra om i befintliga rör så gör jag det helst inte.
 
Om du har en snutt FK 1.5 så ser du skillnaden ganska enkelt. Annars har 1.5 mm² diametern 1.4 mm och 2.5 mm² 1.8 mm.

Även utan säkringar skulle fördelningslådan klassas som en kopplingsutrustning.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.