Bara om vinkeln stämmer.. Vilket jag har svårt att tro.
Men kolla med närmaste plåtslagare så fixar dom
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Bara om vinkeln stämmer.. Vilket jag har svårt att tro.
Men kolla med närmaste plåtslagare så fixar dom
Jag tänkte att dessa vinkelprofiler är tillräckligt mjuka för att lätt kunna böja till på egen hand så att de passar takvinkeln?
 
E
Det är lämpligt att ha en lite större plåt tex 150mm x150mm eller 200x200. Ta vinkeln med en smygvinkel eller en tumstock och längden på ränndalen och ta med den till ett plåtslageri så får du plåt i rätt mått och vinkel. Detta brukar inte alls vara dyrt.
 
E epw skrev:
Det är lämpligt att ha en lite större plåt tex 150mm x150mm eller 200x200. Ta vinkeln med en smygvinkel eller en tumstock och längden på ränndalen och ta med den till ett plåtslageri så får du plåt i rätt mått och vinkel. Detta brukar inte alls vara dyrt.
Tack för svar! Problemet är väl att få tag på plåtslagare under semestern (det är nog då jag blir klar).

Funderar på om man kan ta en vanlig ränndal och klippa bort (eller slå ner) uppviket på sidorna. :thinking:
https://www.byggmax.se/ränndal-svart-p200034
 
E
The Tor The Tor skrev:
Tack för svar! Problemet är väl att få tag på plåtslagare under semestern (det är nog då jag blir klar).

Funderar på om man kan ta en vanlig ränndal och klippa bort (eller slå ner) uppviket på sidorna. :thinking:
[länk]
Ja det bör väl inte vara något problem att använda dom där. Det kan bli lite bökigt om du måste spänna ner plåten. Varför inte beställa plåten redan nu? Det går ju att räkna ut måtten och vinklarna.
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
É
Släpper klistret i skarvarna med tiden i en ränndal eller vad menas med att plåten ska ta upp rörelser? Kan man inte bara lägga en extra våd papp istället?

Varför kan man inte ta vilket färdigt underbeslag som helst? Man spikar väl plåten? Är det inte bara banka ner eller vika plåten till någorlunda vinkel?
 
É ÉlPon skrev:
Släpper klistret i skarvarna med tiden i en ränndal eller vad menas med att plåten ska ta upp rörelser? Kan man inte bara lägga en extra våd papp istället?

Varför kan man inte ta vilket färdigt underbeslag som helst? Man spikar väl plåten? Är det inte bara banka ner eller vika plåten till någorlunda vinkel?
Det är rörelser mellan huskropparna som plåten skall ta upp. Där skall vara papp både över och under plåten.

Plåten kan spikas eller skruvas.

Man kan nog ta vilken plåt som helst så länge den blir slät. Jag fick 60 cm breda plåtar från min plåtslagare.
 
  • Tak under konstruktion med svart takpapp, röd takbrygga, gamla röda pannor, träbrädor och tegelskorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.